Re: [NOVICE] Installation af driver til grafikkort

Marie Løhr wrote:
Jørgen Heesche skrev:

Marie Løhr wrote:
Jørgen Heesche skrev:

Jeg tror ikke du skal downloade en driver fra det link du viser.
Du skal installere en driver med Package Manager.
Se her:
http://packages.ubuntu.com/dapper/i386/xserver-xorg-driver-savage/download

Hej Jørgen. Tak for dit tip. Det skulle jeg vist have gjort fra starten, det her. I stedet er jeg bange for, at jeg lavet rod i det hele ved at forsøge at installere den driver, som jeg selv linkede til. I hvert fald får jeg følgende besked, når jeg forsøger at installere den driver, du linker til:

dpkg: vedrørende ../xserver-xorg-driver-savage_2.0.2.3-0ubuntu1_i386-1.deb, der indeholder xserver-xorg-driver-savage:
xserver-xorg-video-savage er i konflikt med xserver-xorg-driver-savage
xserver-xorg-driver-savage (version 1:2.0.2.3-0ubuntu1) vil blive installeret. dpkg: fejl under behandling af /tmp/xserver-xorg-driver-savage_2.0.2.3-0ubuntu1_i385-1.deb (--install):
modstridende pakker - installerer ikke xserver-xorg-driver-savage

Men find først ud af om driveren ikke allerede er installeret eller findes i repository klar til installation.

Hvordan ser jeg den slags?

Package Manager (synaptic ?) kan vise lister med installerede og uinstallerede pakker.

Det, der forvirrer mig meget lige nu er, at der tilsyneladende ikke er installeret en driver, jf. min xorg.conf-fil, hvori der bare står:

   Section "Device"
       Identifier    "Configured Video Device"
   EndSection

Samtidig kan jeg ikke installere den driver, der ligger på http://packages.ubuntu.com/dapper/i386/xserver-xorg-driver-savage/download, fordi der er "modstridende pakker" (jf. ovenstående). Er der nogen, der har en idé til, hvad jeg kan prøve?

Videokortet er ikke idenficeret og dder bruges sikkert en standard-diver.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:sslug@sslug