Re: [NOVICE] partitioner en stor harddisk

Den Tue, 09 Sep 2008 09:25:16 +0200
skrev Atte André Jensen <sslug@sslug> :

> Jeg har ikke nærlæst resten af tråden, men vil lige gi mine .01 dkr:
>
> Jeg laver altid en stooor partition til mine data /mnt/data som fx
> indeholder /mnt/dat/music og /mnt/data/programming. Fra mit home
> symlinker jeg så til disse 5-10 foldere.
>
> Det smarte (for mig) i dette er at jeg har to partitioner med linux på,
> en som virker og en jeg kan lege med. I overgangsperioder kan jeg bruge
> begge partitioner som hver indeholder et home med symlinks til folderne
> i data.
>
> Fordelen ved dette fremfor at køre med delt home er at forskellige
> [...]

Jeg giver lige .01 skr til emnet.

Der var nu ikke tale om at "dele" /home ud på flere partitioner.
Lad den endelig blive ved den distro, som den tilhører.

..men, når man står med en KÆMPE-disk og helst ikke skal "låse sig inde"
ved at lade få partitioner, som dækker hele disken, tilhøre en bestemt distro,
så er det med at få fremtidssikret ens diskplads.

Jeg lader normalt en distro tage en partition "/" og lader "/boot"  "/home" "/usr" osv.
ligge i denne partition. Altså ikke som selvstændige partitioner.

Skulle jeg have forregnet mig med hensyn til diskplads, så opretter jeg en partition
og monterer den som feks /usr på rette sted med samme indhold som den "gamle" /usr.

Når man som "ny" i linux, ved installation, skal partitionere, så ender man oftest
med en disk, som absolut ikke er "fremtidssikret" - Den ÅHHH så smarte og automatiske
mulighed for partitionering vælges ofte, og brugeren står med "fingrene i musefælden"
inden længe. Hele disken er afsat og måske også fyldt delvist op.
Så er det surt, når man vil teste eller skifte Distro. Ihvertfald tidskrævende.

De "/mnt/lager01" osv. jeg angav, var kun eksempel på hvorledes partitioner
kunne bruges. De vil til en hver tid kunne udnyttes fra en anden distro uden
problemer. Smart, - hvis de indeholder dokumenter, film, musik osv :-)

En hilsen fra det nordlige Småland, hvor utallige krebse-gilder efterhånden
er ved at klinge ud og hvor regnen i dag pisser ned.

Stig C.

ps. Tak for dine mail Atte - Du fik sendt dit indlæg i to eksemplarer hertil også :-)