Re: [NOVICE] Installation af driver til grafikkort

Martin Schlander skrev:

Marie Løhr wrote:

Skal man mon aktivere driverne et eller andet sted? Eller er der andet,
jeg kan prøve?

Ja, I xorg.conf ;-)

Du kunne prøve at indsætte den Section "Device" som efter sigende skulle
fungere, som du selv postede tidligere i tråden, i din xorg.conf.

Først bør du dog tage backup af din nuværende, delvist fungerende xorg.conf.
Og du bør vide hvordan du kopierer backuppen tilbage via en terminal først.
For hvis konfigurationen ikke virker får du intet grafisk miljø - og det er
der nok en vis risiko for.

Gulp..! Men hvis der ikke er noget grafisk miljø, er der så overhovedet en terminal?

(for at tage backup: 'sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf-backup'

Det virkede i hvert fald smukt. Tak. :-)

Section "Device"
Identifier "S3 Inc. VT8375 [ProSavage8 KM266/KL266]"
Boardname "savage"
Busid "PCI:1:0:0"
Driver "savage"
Screen 0
EndSection

Jeg har forsøgt at indsætte denne tekstbid i stedet for den anden Device-sektion, men når jeg vil gemme, får jeg følgende besked:

"Kunne ikke gemme filen "/etc/X11/xorg.conf"
Du har ikke de nødvendige rettigheder til at gemme
filen. Kontrollér at du har indtastet stedet korrekt og
prøv igen."

Hvordan får jeg fortalt programmet, at det godt må gemme ændringerne? Jeg har forsøgt at gøre det i gedit (hvis det har noget at sige)...