Re: [NOVICE] Installation af driver til grafikkort

Frank Damgaard wrote:
On Mon, Sep 29, 2008 at 04:22:01 +0000, Marie Løhr wrote:
Jeg er forøvrigt ikke sikker på at den ændring kan gøre nogen forskel.
Jeg ved godt at du er blevet opfordret til at lave den ændring, men jeg har nu den opfattelse at årsagen til dit problem er at skærmkortet ikke bliver identificeret. Det er driveren der skal finde identifikationen
"S3 Inc. VT8375 [ProSavage8 KM266/KL266]"
i kortets firmware.
Har du en idé til, hvordan mit skærmkort kan blive identificeret? Eller skal jeg bare opgive projektet? :-(

jeg syntes det lyder underligt at skærmkortet ikke blive identificeret,
er du sikker på at det er problemet?

Det er mig, ikke Marie, der siger at kortet  muligvis ikke er identificeret.

At Xorg.conf ikke er korrekt udfyldt er ikke det samme som graffikortet ikke er fundet, betyder blot at initielle konfiguration
ikke har udfyldt det af en eller anden årsag.
Årsagen kunne være at driveren ikke kan læse kortets firmware korrekt.
Da kortet, så vidt jeg har forstået, er et PCI-kort, kan det efterprøves med lspci

Se i logs til Xorg : /var/log/Xorg.0.log om hvad Xserveren fandt
når den starter. Der kan du også se hvilken driver Xorg har valgt
når X starter.

Nu skriver du tidlgiere i tråden at dit problem er at du
ikke kan vælge yderligere "visuelle effekter", og det er ikke unormalt med ældre grafikkort.
Disse visuelle effekter kræver ofte en nyere graffikkort/chip
og at Xorg driveren understøtter GL/GLX og lign.
På en ældre bærbar vil disse visuelle effekter nok alligevel
være for "tunge" ....

PS.

http://google.com/linux giver bla. på det grafikchip:

http://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/low-screen-resolution-ubuntu-feisty-557453/page2.html
noget om opsætning/reconfigure Xserver i ubuntu, måske nogle tips kan bruges.
(om skærmopløsning hvis den ikke er optimal)

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:sslug@sslug