Re: [NOVICE] Installation af driver til grafikkort

Marie Løhr wrote:
Folmer Fredslund skrev:

<snip>

Section "Device"
Identifier "S3 Inc. VT8375 [ProSavage8 KM266/KL266]"
Boardname "savage"
Busid "PCI:1:0:0"
Driver "savage"
Screen 0
EndSection

Jeg har forsøgt at indsætte denne tekstbid i stedet for den anden
Device-sektion, men når jeg vil gemme, får jeg følgende besked:

"Kunne ikke gemme filen "/etc/X11/xorg.conf"
Du har ikke de nødvendige rettigheder til at gemme
filen. Kontrollér at du har indtastet stedet korrekt og
prøv igen."

Hvordan får jeg fortalt programmet, at det godt må gemme ændringerne? Jeg
har forsøgt at gøre det i gedit (hvis det har noget at sige)...

Hej Marie

Grunden er at man på linux som udgangspunkt ikke har rettigheder til
at ændre i vigtige filer. Man skal altså være "superbruger" (root i
linux-sprog) for at kunne ændre i filen.

Nu kan jeg ikke lige huske hvilken slags linux du har, men på Ubuntu
som jeg sidder med kan du eksempelvis skrive

sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

så bliver du bedt om dit eget password og kan så ændre i filen.

Hvis du har en anden slags linux burde du kunne skifte til root og så
åbne filen "normalt" for at ændre i den.

Håber det er til hjælp.

mvh

Hej Folmer

Tusind tak for svar! Jeg bruger også Ubuntu, og det gik da også fuldstændig problemfrit at følge din 'opskrift'. At det så ikke har gjort nogen forskel, er en anden sag. Der er absolut ingen forskel på før og efter...

Har du rebootet efter ændringen?.

Jeg er forøvrigt ikke sikker på at den ændring kan gøre nogen forskel.
Jeg ved godt at du er blevet opfordret til at lave den ændring, men jeg har nu den opfattelse at årsagen til dit problem er at skærmkortet ikke bliver identificeret. Det er driveren der skal finde identifikationen
"S3 Inc. VT8375 [ProSavage8 KM266/KL266]"
i kortets firmware.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche