Re: [NOVICE] Installation af driver til grafikkort

On Mon, Sep 29, 2008 at 11:21:50 +0000, Jørgen Heesche wrote:
> Årsagen kunne være at driveren ikke kan læse kortets firmware korrekt.
> Da kortet, så vidt jeg har forstået, er et PCI-kort, kan det efterprøves
>  med lspci

lspci lister blot hvilke enheder udfra nogle hexkoder HHHH:HHHH....
der er en fil i kernen med listen over kendte enheder/numre.
At den liste har PCI-kortet er ikke det samme som at der
er en driver i linux, nogen har blot udfyldt listen med kendte
koder og tilhørende tekst. ( PCI vendor and device codes  )

Listen kan findes her:  /usr/share/misc/pci.ids
og http://pciids.sf.net

Hos mig er der f.eks:

..snip...
(II) RADEON: Driver for ATI Radeon chipsets:
        ATI Radeon Mobility X600 (M24) 3150 (PCIE),
        ATI Radeon Mobility X300 (M24) 3152 (PCIE),
        ATI FireGL M24 GL 3154 (PCIE), ATI Radeon X600 (RV380) 3E50 (PCIE),
 ...osv. lang liste....
(II) Primary Device is: PCI 01:00:0
(--) Chipset ATI Radeon Mobility 9000 (M9) Lf (AGP) found

..snip...

og det passer godt med at 01:00:0 også vises af lspci:

01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Radeon RV250 [Mobility FireGL 9000] (rev 02)

Hvis der er noget galt med Xorg driver eller lign. så bør det kunne
ses i Xorg.0.log

--
mvh Frank Damgaard  |