Re: [NOVICE] Installation af driver til grafikkort

Marie Løhr wrote:
Folmer Fredslund skrev:

<snip>

Section "Device"
Identifier "S3 Inc. VT8375 [ProSavage8 KM266/KL266]"
Boardname "savage"
Busid "PCI:1:0:0"
Driver "savage"
Screen 0
EndSection

Jeg har forsøgt at indsætte denne tekstbid i stedet for den anden
Device-sektion, men når jeg vil gemme, får jeg følgende besked:

"Kunne ikke gemme filen "/etc/X11/xorg.conf"
Du har ikke de nødvendige rettigheder til at gemme
filen. Kontrollér at du har indtastet stedet korrekt og
prøv igen."

Hvordan får jeg fortalt programmet, at det godt må gemme ændringerne? Jeg
har forsøgt at gøre det i gedit (hvis det har noget at sige)...

Hej Marie

Grunden er at man på linux som udgangspunkt ikke har rettigheder til
at ændre i vigtige filer. Man skal altså være "superbruger" (root i
linux-sprog) for at kunne ændre i filen.

Nu kan jeg ikke lige huske hvilken slags linux du har, men på Ubuntu
som jeg sidder med kan du eksempelvis skrive

sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

så bliver du bedt om dit eget password og kan så ændre i filen.

Hvis du har en anden slags linux burde du kunne skifte til root og så
åbne filen "normalt" for at ændre i den.

Håber det er til hjælp.

mvh

Hej Folmer

Tusind tak for svar! Jeg bruger også Ubuntu, og det gik da også fuldstændig problemfrit at følge din 'opskrift'. At det så ikke har gjort nogen forskel, er en anden sag. Der er absolut ingen forskel på før og efter... :-( Kan det være, fordi jeg også skal bruge

Send information of:
$ cat /var/log/Xorg.0.log

til noget?

Nej, det kan du ikke bruge til noget.
Det er et citat fra https://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/39287
og er en del af svaret på et spørgsmål om S3 ProSavage DDR video driver
Spørgeren bliver bedt om sende noget information fra /var/log/Xorg.0.log

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:sslug@sslug