Privat mail server - Hvad og hvordan

Hej NG
Skriver på novice, da jeg ikke er ny på Linux men aldrig før har sat andet end en klient op hvad angår e-post og dets lignende.

Søger en løsning, der tillader mig at "opbevare" al min post på en maskine hjemme og så kunne læse og sende fra mine andre maskiner (dels hjemme, men også andre faste installationer væk fra hjemmet og også gerne som web-mail)
Hvad er "standard" setup for begyndere?

på forhånd tak

--
Med venlig hilsen