Hvilket ny bærbar?

Jeg har brug for en ny bærbar med Linux og kunne brug nogle anbefalinger.
Min fortrukne distro er Ubuntu. Jeg kigger pt. på Zepto bærbare men har set
at nogle oplever problemer med installation af Linux på en Zepto. Jeg ville
allerhelst købe en af de nye MacBooks eller MacBook Air men når det nu
sandsynligvis ikke bliver til noget, har jeg brug for et mere fornuftig
bud...
Brian