Re: [NOVICE] INSTALLATION AF DIGITAL SIGNATUR

Mogens Bjørnbak-Hansen wrote:
Jeg har modtaget en email fra TDC/danID og et brev fra dan ID med en såkaldt installationskode. I emailen inviteres jeg til at klikke på et link. Efter at have klikket kommer der en besked om at jeg kører windows vista. Det er ikke tilfældet. Jeg kører Linux Ubutu/Mozilla Firefox og open Java webstart. Jeg klikker imidlertid videre og får at vide, at jeg ikke har den "rigtige" Java installeret og henvises defor til et link til Sun java. Her vises der disse fire muligheder:

Linux RPM (self-extracting file) filesize: 18.65 MB Linux (self-extracting file) filesize: 19.16 MB Linux x64 * filesize: 17.56 MB Linux x64 RPM * filesize: 17.12 MB Hvilken skal jeg vælge ? Jeg valgte den anden, og der lagrer sig en bin fil på mit skrivebord . Hvad gør jeg med den? Når jeg klikker på den, får jeg blot at vide, at der er opstået fejl. Kan nogen mon hjælpe mig videre? Jeg udelukker ikke, at der eventuelt opstår yderligere komplikationer, selv om jeg måtte blive hjulpet over denne hurdle.
mvh

Hvilken fejl?, der plejer ikke at være problemer med selvudpakkende .bin javaruntime-filer, men det kun root der kan installere. I Ubuntu kan man ikke logge ind som root, der skal bruges sudo for at få root-rettigheder. Hvad mener du med at filen er lagret på skrivebordet?, kan den ses som ikon på skærmen?. Filen skal installeres i en mappe, og installationen skal ske i en X-terminal. Forøvrigt tror jeg at java-runtime findes i ubuntus pakkesystem, så du skal ikke downloade .bin-filen.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:sslug@sslug