Re: [NOVICE] INSTALLATION AF DIGITAL SIGNATUR

Jørgen Heesche skrev:
Steen Jensen wrote:
Jørgen Heesche skrev:
Frank Damgaard wrote:
On Sat, Nov 22, 2008 at 20:25:00 +0100, Frank Damgaard wrote:
SKIP

http://www.digitalsignatur.dk/visArtikel.asp?artikelID=1042

"Den nye digitale signatur forventes taget i brug inden udgangen af 2009, men foreløbig kan du roligt fortsætte med at bruge din nuværende signatur - eller bestille
en, hvis du ikke har gjort det endnu."

Et lille sidespring:
I ovennævnte artikel nævnes at digital signatur kan bruges til netbanker. Jeg bruger Nordea og fornylig blev jeg opfordret til at skifte til elektronisk identifikation; der blev lokket med at en såkaldt 'gratis hverdag', f.eks. gratis regningsbetaling. Det fremgik ikke af meddelelsen hvad der skulle forstås med 'elektronisk' men det er vel ikke digital signatur?; jeg gætter på at det er aktiv card. Jeg føler mig ikke tynget af gebyrer, langt den overvejende del af mine regninger betales via BS, så jeg har ikke reageret på henvendelsen.
Er det en dum reaktion?.
Kan det tænkes at Nordea senere går over til den nye digitale signatur?.
Jeg kunne selvfølgelig spørge Nordea,hvad de mener med 'elektronisk', men da jeg ikke er interesseret i at ændre den nuværende login-metode, har jeg ikke gjort gjort ved det. Derfor tillader jeg mig at spørge her på sidelinien om der er nogen på SSLUG der kan kaste lys over sagen.

Nej, Nordeas tilbud har ikke noget med digital signatur at gøre, og det har heller ikke noget med active card at gøre. Det drejer sig simpelthen om, at hvis du framelder alt på papir som kontoudtog og betalingsoversigter og selv printer dem ud fra din netbank, så slipper du for gebyrer ved betaling af girokort, gebyr på visa-dankort mm.

Hvis du tilmelder dig ordningen, sker der ingen ændring med din netbank, så der er da lidt at spare, og besværet er kun, at du selv skal skrive kontoudtog og betalingsoversigter ud, hvis du vil have dem på papir. De bliver lagt på din netbank i stedet for at blive skrevet ud og sendt.

Der arbejdes jo med at lave en ny signatur, der kan anvendes overalt, så det er da tænkeligt, at Nordea også går over til den på et tidspunkt, når ellers den er klar, men det er den ikke endnu.

Jeg har selv valgt deres tilbud.

Jeg bryder mig ikke om at fravælge papirudskrifter fordi det forudsætter at ens elektroniske udstyr og netforbindelse ALTID fungerer. Ikke fordi jeg har eller har haft problemer, men jeg vil ikke fravælge papirudskrifter hverken fra bank eller skattevæsen.

Du kan jo bare selv skrive dem ud eller gemme en kopi på din computer af de dannede udskrifter. De ligger der nogle år, så det skulle da ikke blive noget problem.
Personligt foretrækker jeg den nye løsning.

--
Med venlig hilsen
Steen Jensen

INTET er umuligt for den, der ikke selv skal gøre det!