Re: [NOVICE] Installation af winXP fra ubuntu

On Tue, Nov 18, 2008 at 07:52:56 +0100, Morten Ø. Christensen wrote:

> Jeg har altid forstået, at windows skulle installeres i starten af
> disken og derfor skal installeres først. Jeg mener at have læst et sted,
> at det er den eneste mulighed.
> I Folmers tilfælde ville jeg tage en backup af home-bibliotekerne.
> Formatere og dele disken i to og derefter installere windows på den
> første del og Ubuntu på den anden.

Nej, det er ikke nødvendigt.

jeg gør altid omvendt (med XP)

Start med at planlægge partitioner.
Windows skal helst have en primær partition,
men den kan godt referere til en klump sidst på disken.

Installer windows på den ledige partition, sørg for at
den installerer på partitionen, og ikke på hele disken
(windows kan være lidt dum på det punkt)

windows vil godt nok lægge sin egen boot manager oveni
på bootsektor, men det kan man rette igen via boot-cd til linux
(se på grub manualen).

Det er dog ofte nemmere omvent, dvs. først installer windows
på den del man syntes den skal have, og så linux.
så skal man ikke manuel bikse med linux's grub-bootmamager.

PS.
under alle omstændigheder tag en backup af alle vigtige data,
bare man trykker forkert et sted under installation
så kan man risikere at slette de gamle partitioner med indhold.....

--
mvh Frank Damgaard  |