Regneark m. macroprogram

Hej..

Jeg har brug for et regneark der (lig det gamle QPW) har en form for macroprogram tilknyttet...
Det jeg helt specifikt skal bruge er en if funktion:

ex.
"if sheet1:a1=1 do;"Pring sheet2:a1..h45" else
"if sheet1:a2=1 do;"Pring sheet3:a1..h45"

og så videre og så videre...

Ganske simpelt skulle man mene; MEN for pokker et bøvl at finde noget der kan bruges her i linux.... Faktisk er dette det SIDSTE jeg kører i windows da det ikke er lykkedes mig at finde en linux afløser til qpw.... Og jeg er blevet træt af at køre Vmware for dette ene program!! Vær venlig IKKE at foreslå OOoCalc TAK!! Deres "powerfull tool" kan da (efter sigende) lave flotte knapper forms etc. men at lave noget så simpelt som at udskrive fra 2 forskellige sheets kan macrorecorderen i hvertfald ikke håndtere... Det virker bare slet ikke!!!! Fandt med nogen søgning noget der (hedder/hed!) xess der ser ud til at kunne hvad jeg skulle bruge, men det ser dødt ud siden 2001 og (mærkeligt nok ;-) ) svarer de ikke sådan lige på emails ... Bøvs et lille opstød, er der ikke en venlig person de lige kan smide et navn på et program i hovedet på mig så jeg kan få ro i sjælen.. PFT

martin rørdam