Re: [NOVICE] frihed til sikerhed

Henrik Christian Grove skrev:

Jørgen Heesche <sslug@sslug> writes:

Det eventuelle problem med ps er ikke mit, men noget jeg fandt da jeg
med Google ledte efter begrebet 'bogus'
Hvad 'bogus' betyder mangler vi stadig en forklaring på.

Det kan godt undre mig at der ikke er nogen der har grebet en ordbog,
men jeg kan oplyse at gyldendalds røde siger "forloren, uægte, falsk ,
humbug(s)-".

Mit indtryk er at "bogus" oftest bruges i forbindelse med ting der ikke
giver nogen mening i sammenhængen, som f.eks. stregen foran argumenterne
til ps.

ps er en gammel kommando der har eksisteret på un*x-systemer i lang, lang
tid, men på de forskellige systemer er ps blevet udviklet i forskellige
retninger, på nutidige linux-distributioner er man oftest forsynet med
en ps der forsøger at forstå både UNIX-/BSD-og gnu-options. Det betyder
så at hvis man har en bruger ved navn x vil `ps -aux` vil ps opfatte det
som et ønske om at se alle (med undtagelser) processer der tilhører
brugeren x. Hvis man ikke har en bruger ved navn x (og det er nok det
mest typiske), vil ps indse at den fortolkning ikke giver nogen mening,
og antager i stedet at brugeren på den ene side er vant til at der skal
en bindestreg foran options, men på den anden side har lært BSD-options
til ps, og at bindestregen således er "bogus", og det advarer den så om.

..Henrik

det med at der er tale om en fejl ser rigtigt ud hvis jeg fjerner - fra kommandoen får jeg et svar uden bogus. mvh hhb

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2010-11-01, 02:02 CET [an error occurred while processing this directive]