Re: [NOVICE] frihed til sikerhed

Frank Damgaard wrote:
Den 23-10-2010 10:16, hans henrik buur skrev:
Jørgen Heesche skrev:

#Warning: bad ps syntax, perhaps a bogus '-'? See http://procps.sf.net/faq.html
#hans 6571 0.0 0.0 3620 768 pts/1 S+ 16:45 0:00 grep portmap mvh hhb

Jeg ved ikke hvad bogus betyder.
På linket http://procps.sf.net/faq.html
ses flg.

Why does "ps -aux" complain about a bogus '-'?

According to the POSIX and UNIX standards, the above command asks to display all processes with a TTY (generally the commands users are running) plus all processes owned by a user named "x". If that user doesn't exist, then ps will assume you really meant "ps aux". The warning is given to gently break you of a habit that will cause you
trouble if a user named "x" were created.

Ok jeg tror ikke at jeg helt forstår hvad det betyder men jeg forstår at det ikke er et
problem.
Tak for hjälpen . Mvh hhb

:::

Egentlig mente du nok kommandoen "ps aux" og ikke "ps -aux" og derfor kommer
ps med den advarsel.

:::

som jeg læser "man ps"  (prøv selv at se bladre lidt i manualen):

"      This version of ps accepts several kinds of options:
1 UNIX options, which may be grouped and must be preceded by a dash. 2 BSD options, which may be grouped and must not be used with a dash.
       3   GNU long options, which are preceded by two dashes.
"
dvs. der er 3 forskellige typer options , så det er ikke ligegyldigt
om man skriver "-aux" eller "aux".

'ps aux' og 'ps -aux' giver samme resultat:
  listning af eksisterende processer uden fejlmeddelelser fra ps.
Det er således ligegyldigt om man skriver "-aux" eller "aux".

Det eventuelle problem med ps er ikke mit, men noget jeg fandt da jeg med Google ledte efter begrebet 'bogus'
Hvad 'bogus' betyder mangler vi stadig en forklaring på.
Begrebet er iflg. Hans Henrik Buur anvendt et sted i linuxbogen 'Friheden til at -- '

Så ps -auUSER , f.eks.  ps -aufrank

med "-u" betyder bla. list processer tilhørende "frank" .
og "-a" list alle processer med nogle undtagelser.

Så egentlig betyder ps -aux : list processer tilhørende brugeren "x" og alle processer
(lidt dobbelt...).

Men hvis der egentlig mentes  BSD-style aux uden "-" så betyder
 ps aux :
   a :    Lift the BSD-style "only yourself" restriction, ......
   u :    display user-oriented format
   x :    Lift the BSD-style "must have a tty" restriction, .....

Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:sslug@sslug

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2010-11-01, 02:02 CET [an error occurred while processing this directive]