Re: [NOVICE] Ubuntu 9.10 + windows share

Den 18-04-2011 12:29, Kristian Christensen skrev:
Hvordan får jeg mountet et drev på brugerens skrivebord når denne logger
ind uden at skulle skrive et sudo password ?
fstab er vel udelukket da jeg skal bruge de to systemvariabler $USERNAME
og $PASSWD
Kast et blik på /etc/sudoers.
Her kan du give alle adgang til at køre en given kommando (f.eks. mount) ved at give users adgang til det (forudsat alle brugere er medlem af users).

Det er selve $PASSWD jeg ikke kan få lov til at parse til serveren.
Enten er det fordi at $PASSWD ikke indeholder brugerens password, eller
også er det fordi brugeren ikke har lov til at køre mount.
Hvis du skal sende den enkelte brugers password kræver det, at du opbevarer det på alle klientmaskinerne - dum ide. Lad den enkelte bruger teste om der findes et dir at mounte i (f.eks ~/serveren), og opret det evt. hvis det ikke gør. Kør derefter din mount-kommando med brugernavn, men uden password. Når serveren spørger efter password, må brugeren oplyse det.

Men hvis du vil låse brugerne til et bestemt password, og er ligeglad med sikkerheden, så kan du finde en tekst om emnet her:
https://help.ubuntu.com/community/MountWindowsSharesPermanently

Det er flere år siden jeg sidst legede med mount af en samba-server, så jeg kan ikke rigtigt hjælpe dig videre - det er der sikkert andre, der kan.

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2011-05-01, 02:02 CEST [an error occurred while processing this directive]