Re: [NOVICE] NemID + Firefox??

On 2011-07-06 23:52, Hans Henrik Hansen wrote:

> Tjaeh - nu har jeg gennem adskillige år 'vænnet mig' til SuSE, såeh...og så
> har jeg jo en del data liggende, som jeg nødigt vil miste - og det gør jeg
> vel, hvis jeg skifter distribution??

jeg plejer nu ikke at miste data hvis man gør det på korrekt måde .....

Det sker kun i windows hver gang den crasher og smider NTFS filsystemet ;(
(maxblast image backup er virkelig nødvendigt med windows)

men tilbage til linux:

Min debian server installerede jeg i 1996, den har været opgraderet lige siden
uden nyinstallation. Hardware er opgraderet (nye større harddisk, nyt bundkort....)
Det var faktisk derfor jeg valgte debian, netop for at kunne nøjes med
dist-updates uden at skulle nyinstallere.

Ved "nyintsallation" skal man lige tænke sig om, men data behøver ikke at forsvinde

Først er det en god ide er at finde ud af hvilke data der skal "gemmes/huskes"

Normalt lægges alle brugerdata i /home/[BRUGERNAVN]/
Kører man serverstuff med databaser og andre ting, så kan data
befinde sig andre steder som man så også skal lave backup af
(websider, mailserver, datavaseserver,.... )
Databaseprogrammer har normalt deres egne metoder for at gemme data
så de kan genoprettes igen, så det bør man også se på.

Men til en alm. brugerinstallation uden serverprogrammer er det normalt nok at
gemme /home eller evt. have /home på sin egen parttion,

Husk lige at gemme oplysninger/liste af  brugernavne og tilhørende
brugernumre (f.eks. peter=1000, jens=1001 ...)

Ved nyinstallation af den ny version af linux distributionen så husk
*ikke* at formatere /home ; og brugernavne skal oprettes med de
tidligere brugenumre/id !

NB
under alle omstændigheder husk backup, f.eks. et image-backup
af partionerne, samt backup af MBR og partionsinfo (med sfdisk),
2 TB usb-harddiske fås i dag fra 499kr så det er ikke her der skal
spares.

Brug f.eks. sysrescue-CD og partimage til at lave image backup
http://www.sysresccd.org/
eller andre programmer (nogle til andre OS):

  http://www.thefreecountry.com/utilities/backupandimage.shtml#imaging

"tar" i linux kan også anvendes til filbackup, eller du kan se på
de andre backup programmer listet i førnævnte link.