Re: [NOVICE] Ingen forbindelse til trådløst netværk efter skift af TDC udstyr

Den 04-07-2011 10:48, Anders Drejer skrev:
Onsdag den 22. juni 2011 08:19:46 skrev du:
Anders Drejer wrote:
Jeg har skiftet mit TDC udstyr ud med noget nyt TDC, hvor der bla. er
indbygget trådløst netværk. Efter dette skift, kan jeg ikke tilslutte min
Linux maskine (Mandriva 2010.0 Powerpack) til netværket. Husets to
Windowsmaskiner havde ingen problemer :-(

Jeg kan se på Windowsmaskinerne, at sikkerhedstypen på netværket er WPA2-
Personal og krypteringstypen er AES. Understøtter Linux ikke dette?

Jo, det burde ikke være et problem. Men du kan evt. prøve at slå
krypteringen fra midlertidigt og se om det gør en forskel.

Jeg har lige være out of office ..... nu har jeg prøvet at køre uden kryptering
og med wep kryptering. Det virker. De andre (og bedre?) kryteringsmåder kan
jeg ikke få til at virke.

Kan det være et problem med wpasupplicant?

Der er dog et andet problem, der gør det surt .... lige meget hvad jeg laver
via internettet (henter mail, besøger hjemmesider) er der laaang ventetid.
F.eks. tager det mellem 15 og 25 sekunder at komme ind på Google.dk! Det er
ikke sådan at tingene kommer dryssende - det virker som om der ventes på
godkendelse eller lign. Hastighedstesten hos IT Styrelsen siger (på det
trådløse) 15Mbit op, 1.7 ned og pingtid på 30 ms. Den langsomme adgang til alt
internet gælder både trådet og trådløst netværk. Kan det skyldes noget firewall
konflikt i TDC router<->  Mandriva?

.... og alt der ovenstående er ikke noget problem i Windows.

Havde du også trådløst før, så du ved at der er driver-understøttelse for
dit kort? Ved du hvilket chipset du har på dit trådløse kort?

Mandriva har deres eget netværksopsætningsværktøj, hvor de fleste andre
distributioner bruger NetworkManager (de skifter dog vist nok til
NetworkManager i næste version), så der er nok ikke så mange der kender det
værktøjs quirks, eller hvordan man troubleshooter det.