Re: [NOVICE] Partitionering af harddisk

Den Fri, 01 Jul 2011 10:07:11 +0200
skrev Martin Jochimsen <sslug@sslug> :

> Det ved jeg ikke. Er den unaturlig stor?
> Jeg har ikke helt mod på at flytte rundt på foldere og filer, så den
> letteste løsning er vel bare at dele sda2 op i 2 partitioner og så
> installere 10.10 og 11.04 på hver deres parttion?
> Er 7GB nok til et stystem?

Hej - Jeg blander mig lige. Jeg har nemlig tiden lige nu.

Som E. Sjørlund skrev, så har du allerede oprettet dine 4 primære partitioner,
og derfor kan du ikke dele sda2 i to partitioner.

Basic:  Du kan oprette 4 primære partitioner. Feks sda1, sda2, sda3 og sda4.

Det er sjældent nok, men så har du muligheden for at ændre partition sda4 til
en udvidet primær partition hvori du kan oprette yderligere partitioner, som så kommer
til at hedde sda5, sda6, .....osv.

Det er reglerne :-) og jeg håber du kan se problemet.

Om 7 Gbytes er nok til et system afhænger jo af hvor mange programmer du agter at
installere. De kommer jo som regel til at ligge i kataloget /usr og fylder bravt op der.
Du har brugt sda3 som /home det aflaster jo "systemet" en del, men du vil i det "nye"
system også have en /home, som tager plads. Så jeg tror ikke du kan nøjes med 7Gbytes

"dev/sda1: ntfs - Win7 - 75GB
dev/sda2 - ext4 - 11.04 - system - 15GB - 5GB brugt
dev/sda3 - ext4 - 11.04 - home - 140GB - 31GB brugt
dev/sda4 - extended - 70GB
	dev/sda5 - swap - 5GB
	dev/sda6 - ext4 - 65GB"

Jeg kan ikke se, om du har brugt sda6 til noget, men en nem løsning vil være, at reducere
størrelsen af sda6 , med gparted, og så oprette en sda7, som er stor nok til at rumme
dit "nye" system.

mvh Stig C.