Re: [NOVICE] Partitionering af harddisk

Den 30-06-2011 14:22, "E. Sjørlund" skrev:
Den 30-06-2011 13:02, Martin Jochimsen skrev:
Hejsa

Jeg har dualboot på min computer mellem Ubuntu 11.04 og Windows 7
Min harddisk er delt op ca. således

dev/sda1: ntfs - Win7 - 75GB
dev/sda2 - ext4 - 11.04 - system - 15GB - 5GB brugt
dev/sda3 - ext4 - 11.04 - home - 140GB - 31GB brugt
dev/sda4 - extended - 70GB
dev/sda5 - swap - 5GB
dev/sda6 - ext4 - 65GB

Jeg har brug for at installere 10.10 ved siden af.
Min 11.04 er ca. halvanden måned gammel.
Jeg vil gerne tage ca. 15GB fra sda3 og lægge 10.10's system der.
Kan jeg umiddelbart gøre det med Gparted, eller hvad kan jeg gøre for
ikke at ødelægge 11.04' system?

Det kan du ikke gøre, da du allerede har brugt alle 4 primære
partitioner (din /dev/sda4 er en primær partition, som du lægger ud som
virtuelle, extended partitioner).
Du kan måske flytte nogle dir fra /dev/sda6 til /dev/sda3, og formindske
/dev/sda6.
Men hvad er det, du har liggende i den 11.04, som du selv har genereret?

Det ved jeg ikke. Er den unaturlig stor?
Jeg har ikke helt mod på at flytte rundt på foldere og filer, så den letteste løsning er vel bare at dele sda2 op i 2 partitioner og så installere 10.10 og 11.04 på hver deres parttion?
Er 7GB nok til et stystem?

Kopier /etc og de dir, du selv har genereret indhold i over på
/dev/sda3, slet /dev/sda5 og 6 samt derefter /dev/sda4.
Brug gparted til at skrumpe /dev/sda3 og installer 11.04 og 10.0 i nye,
ext. partitioner du nu kan oprette. Til slut kan du kopiere de gemte dir
over.