Råd søges vedr. Linux til NAS/FTP

Jeg har fået fingrene i en HP MicroServer -
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF05a/15351-15351-4237916-4237918-4237917-4248009.html
-
Et herligt stykke legetøj der selvfølgelig skal udnyttes bedst muligt.

Planen er at jeg vil bruge den som en avanceret NAS/FTP server, der primært
vil have musik, film, billeder osv. liggende. Der er potentielt 5 afspillere
der vil afspille video/musik fra boksen. OS regner jeg med bliver noget Arch
Linux eller Ubuntu Server (eller hvis én herinde mener at kende lige den
helt rigtige distro til dét formål) - OS kommer også til at håndtere RAID5
over 4-6 diske, da den indbyggede controller kun understøtter RAID0&1.
Serveren har indbygget USB port på bundkortet og understøtter boot herfra,
så jeg regner med at installere OS på en 64GB nøgle og lade harddiske være
til rent storage - Det burde også give en god mulighed for backup af OS :)

Serveren kommer kun med 1GB RAM, så der skal investeres lidt her, men skal
jeg gå efter 2, 4 eller 8GB? - Jeg har ikke rigtigt nogen idé om hvor meget
jeg skal regne med den kommer til at kræve.

Håbet er at få lidt input/gode råd inden jeg kaster mig i gang og gør noget
dumt :)

Med venlig hilsen

Nicky Larstrup