Re: [NOVICE] backup Was: NemID + Firefox??

On 2011-07-27 07:51, Donald J Axel wrote:
> User-ID (bruger-nummer) er 1000 og gruppe-ID (gruppe-nummer) er
> 100. Systemet bruger heltal til identifikation fordi en CPU er
> sindssygt hurtig med heltals-operationer og de fylder jo kun
> 32-bit på de maskiner vi snakker om her. 64-bit maskiner er
> selvfølgelig også hurtige med 64-bit tal (hvis de ellers er
> lavet med 64-bit databusser :) )
>
> Nå hvad var det vi kom fra?
>
> Det var Frank som sagde at du skulle oprette en bruger med
> user-ID 1000 og group-ID 100 på det nye system (jeg foreslog
> derimod at du exporterede og importerede - afhængig af hvad
> [...]

backup med f.eks. "tar" virker enklest  hvis restrore foregår
med samme navn/uid som på det system backup blev lavet.

læser man options til tar , så er der en del muligheder

default (i aktuel ubuntu) er  at tar gemmer uid/gid i tekst-form
så egentlig plejer filer med bruger "frank" også blive til bruger
"frank" ved restore.

Men problemet opstår hvis den bruger/gruppe-id ikke findes i det nye
system hvor restore laves, så faldes tilbage til UID/GID.
f.eks. hvis man kalder sig h2vh i backup men hhh i det nye system...

Og der er også lidt forskel i "default" om tar kører som root eller som bruger.

> Sagen er, at Frank har ret i at det ville være oplagt at
> flytte/kopiere ALLE brugeroplysninger i /home/<USER> (<USER> med
> vinkler betyder at du skal erstatter USER med det aktuelle navn,
> selvf.)
>
> Så kunne man forestille sig at en bruger (med samme user-ID)
> på det nye system ville kunne bruge alle dine user-data.
> I virkelighedens verden går det aldrig helt så nemt, vel Frank?

normalt går det godt, specielt hvis det er samme distribution og
omtrent samme versioner af applikationer : desktop (gnome/kde), mail osv.

Jeg har oplevet problemer med gnome / kde der i den nye version ikke
helt kunne klare de gamle opsætningsfiler så GUI ikke kunne starte,
men heldigvis kan man  omdøbe/slette passende .gconf* .gnome* mapper.

> Fx. kan man ikke flytte browser-mapperne med private oplysninger
> fordi browserne bruger en slags beskyttelses-mekanisme med
> kodenavn for en profil, fx. .mozilla/firefox/zbvgf5k6.default
> og den får andre brugere ikke bare lov til at åbne med Firefox.

Testore virker fint hvis browseren kan læse filerne, dvs. har rettigheder
til mappen, og det vil den jo have.

Fidusen for thunderbird/firefox/ mfl. med den underlige mappenavn er
at programmer der læser harddiskfiler ikke kan gætte sig til "zbvgf5k6.default"
... men kan de lave en dir/ls hjælper den slags jo ikke.

> Som en slags backup gemmer jeg altid HELE de gamle bruger mapper
> fra en maskine jeg forlader (eller brænder DVD'er med backup)

men det skal gemmes med backup-program (f.eks. tar) inden det ryger på DVD,
for DVD laver om på filernes ejerskab mv.
(og DVD har begrænsninger i tegnsæt, længde af path/filnavne osv.)