backup Was: NemID + Firefox??

On 2011-07-25 23:50, Hans Henrik Hansen wrote:

> Hvilke mapper/filer skal jeg 'evakuere' - og hvordan får jeg dem 'i spil'
> igen efter nyinstallering??
>
> NB! Såfremt mit ambitionsniveau her er aldeles urealistisk, skal I bare
> fortælle mig det, da jeg om nødvendigt godt vil kunne 'leve videre' uden
> disse arkiver (som jeg i forvejen har liggende andetsteds).

når jeg laver backup, så laver jeg (USER=frank) (som root)
backup af min home *2 :

cd /home
tar zcvf /path_to_save/mit-home-20110726.tar.gz  frank

Derudover gem/noter user-id/uid og gid til "frank", f.eks. 1001:1001
i en txt fil samme sted som backup-filen

Denne tar.gz fil kan blive stor hvis jeg har f.eks. har video og audio filer
i /home/USER  *1

hvis jeg så skal lave en restore ved nyinstallation :

1) opretter "frank", og sørger for at have samme uid/gid (1001:1001)
som før.

2) efter installation logger ind i konsol (ikke gui) og skifter til root:
  cd /home
  tar zxvf /path_to_save/mit-home-20110726.tar.gz

3) logger ud

Jeg syntes denne type backup er nemmere, så skal jeg ikke spekulere
på hvor er det lige hvile data i /home/USER/ gemmer sig , og lave
en selektiv backup af enkelt filer og directories

.... ....

*1  eksterne USB diske fås i dag fra 499kr for 2TB
    med eSATA eller USB 3.0 lidt mere
Så det at størrelsen af backup er stor, burde ikke være en undskyldning.
USB disk bør dog omformateres, FAT16/VFAT=FAT32 du'r ikke til store filer
ext2/ext3 er bedre, eller evt. NTFS (windows) hvis man deler disken
med windows-backup.

*2  normalt gemmes det meste i /home/USER med lidt undtagelser:
databaser (mysql,..) og lign. gemmer i /var/....
der bør laves en "dump" af databaserne som gemmes, at direkte
gemmer de passende binære filer fra /var/.....  kan give problemer ved
installation af nyere distribution / nyere version af databaseprogram
I debin/ubuntu med flere, så er default web til apache /var/www
i givet fald bør denne også gemmes, men kører man webserver så
er man vel klar over hvor man har sat default root til web
og får lavet backup defra.

avanceret:
Andre steder der kan være rart at gemme er /etc/  så kan man checke
systemopsætningsfiler og sammenligne med de nye system hvis der er
indstillinger der virker anderledes i den nye installation.