Re: [PR] e-mail antispam!

On Sun, 21 Mar 1999, Martin Wahlen wrote:
> <pm>
> Oönskad e-post och hur man blir av med den!
>
> Paul Vixie, en av de mest betydelsefulla programmerarna för
> internets framväxt har tröttnat på att bli trakaserad av företag som
  Internet                                   trakasserad

> skickar oönskad reklam e-post. Han, liksom vi, anser att var och en har
                  e-postreklam

> rätt att bestämma vad som skall laddas ner till sin e-post brevlåda.
                                                  ens e-postbrevlåda

> När internet började användas utanför millitär och universitetsvärlden
      Internet                          militär

> började problemen med oönskad e-post att ta fart på allvar. Detta beror på
> att det kostar rellativt lite att skicka e-post till väldiga mängder
                 relativt                                              av

> människor på internet, medans vanlig direktreklam kostar förhållandevis
               Internet  medan

> mycket.
>
> De flesta internet användare tillhör också köpstarka målgrupper, detta gör
            Internet

> det oerhört attraktivt att kunna nå denna målgruppen. Problemet är att det
                                      dessa målgrupper

> är slutanvändaren som på sin telefonräkning betalar för kallaset. D.v.s.
                                                          kalaset   Dvs.

> Jag tar emot ett brev som jag inte vill ha och tvingas ändå betala för
  jag

> det.
>
> Varför det tekniskt sätt är så, är ganska lätt att förstå om man betänker
                      sett

> att internet inte var vitt känt utanför forskar värden för 10-20 årsedan
      Internet                            forskarvärlden          år sedan

> när e-post systemen konstruerades.
      e-postsystemen

> MAPS projektet är ett sätt att försöka stävja detta missbruk av resurser
> som oönskad e-post faktiskt är. Genom sitt kontaktnät så har Paul Vixie
> börjat svartlista de internet siter som skickar ut oönskad reklam via
                       Internet sajter(?)

> email.
  e-post

> Genom att sammarbeta med dem som gör e-postförmedlande programvara så kan
            samarbeta

> listan laddas på mailservern och på så sätt så vägrar systemen att ta emot
                                         vis

> post från kända Spammare.
>
> För mer information se:
> http://maps.vix.com/
>
> Vill ni veta mer så kontakta gärna Martin Wahlén (+46-40-454136).
> </pm>

Mvh,
/Micke
--
Unix doesn't have a monopoly on good ideas, it just owns most of them.
- Alan Cox