Re: [PR] Kritik af PVS-rapport (0.2)

Jeg vender snart tilbage med et forslag

Peter Toft wrote:
> Blandt kritikpunkterne der omtales kan det nævnes at
> rapportens forfattere tilsyneladende ikke har bekymret sig
> om at læse og forstå den internationale definition af "Open
> Source" og inkluderer tre licenser der åbenlyst ikke kan
> kaldes "Open Source"-licenser i deres analyse.

Er det noget der vil inspirere journalisterne til at
skrive om Open Source?

Det er nok vigtigt at slå på de 41% af internet branchen
der bruger Open Source software.

Samt at nævne at det er det hurtigst voksende operativ system.

> Det kritiseres også at Patent- og Varemærkestyrelsen helt
> overser at en væsentlig del af Danmarks større
> organisationer (for eksempel Nordea, IBM og Microsoft) kører
> blandede "Open Source"- og "Closed Source"-systemer, og
> derfor groft fejlvurderer brugen af "Open Source" i Danmark.

ftp, tracert og andre netværks programmer er formodeligt
BSD, men det er nok ikke de programmer de fleste MS brugere
bruger til dagligt.

> Endnu en ting ved rapporten, som SSLUG kritiserer, er
> at man i forbindelse med en - i øvrigt totalt
> uunderbygget - påstand om at patentering af software
> vil fremme udviklingen, springer let henover at
> Patentloven indeholder et klart forbud mod patentering
> af software og matematik, og at de ca. 500 patenter på
> software der hidtil er udstedt i Danmark skyldes
> tvivlsom forvaltning af Patentloven hos
> patentmyndighederne.

Dette er meget upræcist/fuldstændigt forkert!!

Ud af FFII's 10K liste over mulige EPO software patenter er
1163 patenter gyldige i DK. En del af disse er sikkert
ok fordi innovationen ligger uden for software delen.

Det er herfra tallet i størresesordenen af 500 kommer.
Fordi der er nok mellem 100 og 1000 software patenter,
og på en logaritmisk skala er 500 i midten. ;*)

WIPO har udstedt 45 verdenspatenter hvoraf en del er
software patenter.

Men vi kan ikke bonke DKPTO fordi disse patenter er alle
udstedt af EPO og ikke i Danmark. Jeg vil i løbet af
det nye år, se om jeg kan finde software patenter
udstedt af DKPTO, men det er mere besværligt. Fordi
jeg er ikke sikker på at man kan finde patent abstracts
online for danske patenter. dk.espacenet.com giver
forsiden, og jeg har ikke checket www.delphion.com.

--
Med venlig hilsen
Carsten Svaneborg