Re: [PR] Strassemeyer PM i DK

Sorry Ole, forkert knap.

Ole Tange wrote:
> <overskrift>
> IBM påvirket af softwarepatenter.
> <tekst>
>
> Softwarepatenter kommer til at påvirke alle, der benytter IT. E-handel med
> services er patenteret i Danmark - omend det endnu ikke håndhæves.
E-handel bør forklares lidt mere fx:

.. E-handel f.eks. køb af services via nettet er allerede patenteret i
Danmark, omend patentet ikke håndhæves - endnu.

> Selv IBM bliver påvirket. Således udtaler Dr. Karl-Heinz Strassemeyer i et
> interview, at IBM ikke kan udgive en Linux-distribution af frygt for
> patentsagsanlæg.

s/bliver/er/  Hmm. s/kan/tør/?

IBM kunne uden tvivel udgive en distribution, men det er juridisk
upraktisk for dem, desuden tror jeg også der er en økonomisk og
troværdighedsfordel i at samarbejde med linux distributører, fordi
IBM derfor ikke ses som at de sætter sig på Linux og forsøger at
udkonkurrere andre distributører. Det ville på kort sigt måske øge
indtægter men ville have negative langtidskonsekvenser.

> Et helt Linux-system indeholder over 100 mio linjer kode <<Har vi en kilde
> på dette?>>. Hver af disse linjer kan potentielt krænke et patent. Det er
> derfor en uoverkommenlig opgave at checke et helt Linuxsystem for
> eventuelle patentkrænkelser.

s/Linux-system/Linux Distribution/

.. udtaler Dr K.H. S?

> Hvis IBM benytter Linux i færdige produkter (som f.eks. printere,
> mobiltelefoner, elektroniske diktafoner - også kaldet embeddede systemer),
> så kan IBM holdes ansvarlig for eventuelle patentkrænkelser.
>
> IBM benytter derfor distributører, og benytter kun egen udviklet software,
> som er checket for softwarepatenter, eller software fra en distributør.

Hvorfor udsender SSLUG dette PM, hvorfor vil læseren ønske at journalisten
bruger spalteplads på IBM/Linux vs. patenter? Her burde der stå en
forklaring hvor det faktum at IBM ikke tør lave en distribution har
betydning for SSLUG og journalistens læsere. Fx:

SSLUG er en forening af Linux brugere, men er alvorligt bekymret over
den trussel imod kommerciel anvendelse af Linux operativsystemet og
andre Open Source produkter som softwarepatenter udgør. Open Source
er både frit tilgængeligt og gratis at bruge, og bruges allerede i
udstrakt grad til infrastruktur servere, og flere kommunerne er igang
med pilot projekter omkring brugen af Open Source. Specielt er SSLUG
bekymret over den legalisering af de mange udstedte software patenter
som EU kommissionens patenterings harmoniserings perspektiv udgør.

Kommunerne er ikke helt godt, men det bør relateres til noget
dansk, som journalistens læsere finder interessant.

Kan vi få KLID til at være med underskriver? Jeg syntes det vil
være en god idee fordi dette gælder jo specifikt kommerciel brug
af Linux, fordi privat brug jo ikke krænker patenter, hvilket ikke
helt er det samme som at privat brug ikke påvirkes af patenter.
KLID får også lidt PR derved.

> <baggrundsmateriale>
>
> * http://www.sslug.dk/patent/strassemeyer - Interview som tekst, lyd og
>   video.
> * http://softwarepatenter.dk/e-handel-service.html - E-handelspatentet

Der burde være et http://www.softwarepatenter.dk/ link helt generelt
til diskussion af software patent problematikken.

Om KLID: ?

--
  Mvh. Carsten Svaneborg
What patents did you infringe today?