Re: Udkast til pressemeddelelse om ODF = Open Document Format

On Sat, Mar 18, 2006 at 05:32:30PM +0100, Anne Østergaard wrote:
> Pressemeddelelse.
>
> Vor historie og vor kulturarv skal reddes før det er for sent.
>
> Danmarks Unix User Group, IT-Politisk Forening og Skåne Sjælland Linux

Jeg tror vi kalder os "Den dansle UNIX-brugergruppe, DKUUG" på dansk.

> User Group har besluttet at gå med i det internationale initiativ ODF
> Alliance: http://www.odfalliance.org/about.html
>

> Vi tilslutter os det voksende selskab af fremtidens softwareudviklere og
> -udbydere og store offentlige og private organisationer og foreninger
> der går ind for brug af åbne standarder.
>
> I det konkrete tilfælde ODF, Open Document Format.
> Det er en standard der er globalt anerkendt af OASIS, en non for profit
> standardiseringsorganisation til fremme af strukturerede informations
> standarder. ISO- godkendelsen af ODF er også i fuld gang og forventes

ISO-godkendelsen

> afsluttet snarest muligt.

Forventes afsluttet i maj 2006.
ODF blev i øvrigt foreslået i ISO til standardisering på initiativ fra
DKUUG.

(du må gerne skrive dette om dkuug)

> [...]
> interoperabilitet er nødvendigt for at sikre fri konkurrence og fri
> adgang til og råderet også for fremtiden over eget indhold, der
> opbevares i digitaliseret form.
>
> ODF og åbne standarder er især meget vigtige for offentlige myndigheder,
> institutioner og organisationer.
>
> Offentlig information, registre og dokumenter skal være tilgængelige på
> tværs af platforme og programmer også når teknologien ændrer sig,
> hvilket den som bekendt gør meget hurtigt. Derfor skal vor historie og
> vor kulturarv sikres før det er for sent.

Du véd godt at arkivaspektet ikke er med i Morten Melvegs forslag?

> At der yderligere ligger en stor samfundsmæssig og økonomisk gevinst i
> at kræve åbne og ens spilleregler for alle gør jo ikke sagen dårligere.
> Forbrugerne vil juble når det går op for dem hvad åbne standarder og ODF
> går ud på i praksis.

Jeg tror det mest er firmaerne, der vil juble. Forbrugerne piratkopierer
alligevel. Måske bare "Forbrugerne og firmaerne vil juble"

> Men det kræver at de åbne standarder gøres til et fælles krav til alle
> softwareudbydere der vil handle med offentlige myndigheder i fremtiden.
>
> Man kan sammenligne med bilmarkedet. Hvis vi alle var henvist til at
> køre i Ford biler på Ford veje så havde vi ikke haft nogen

Ford-biler Ford-veje

> valgmuligheder og udviklingen af både biler og vejnet var ikke kommet så
> langt som i dag.
>
> Men på softwareområdet har vi "Ford tilstande": Mange mennesker kan

Ford-tilstande

> [...]
> computere.
>
> Sådan behøver ikke længere at være. Ved staters krav om
> interoperabilitet og frie og åbne standarder opnår vi at konkurrencen
> øges og at det frie valg mellem computerprogrammer kan realiseres. Det
> vil blandt andet bevirke at vi ikke længere behøver at udskifte hele
> vort system af softwareprogrammer på en gang, men frit kan udskifte et
> enkelt program med et nyere der bedre svarer til vores aktuelle behov.
>

> DKUUG, IT-POL og SSLUG
>
> Kels Simonsen, Anne Østergaard og Kurt Frederiksen

Keld staves det.

Ellers fint, og godt initiv!

jeg kan ikke sige OK på dette endnu, før jeg har grønt lys fra
DKUUGs bestyrelse.

> Kontakt:
> DKUUG, Keld Simonsen <keld(at)dkuug.dk> tlf.: ?????
> IT-POL, Anne Østergaard <anne(at)itpol.dk> tlf.: 35 42 88 73
> SSLUG, Kurt Frederiksen <bestyrelsen (at)sslug> tlf.: ???
> ---
> DKUUG er en brugergruppe bestående af IT-professionelle med
> fokus på åbne systemer, åbne standarder og UNIX. DKUUG var
> de første, der tilbød Internetadgang i Danmark.

Måske noget om DKUUGs rolle i standardiering:

"DKUUG har stået bag udarbejdelsen af mange åbne standarder, bl.a. inden for
internetområdet, UNIX og programmeringssprog og især tilpasning til
nationale (herunder danske) forhold."

>  DKUUG's
> hjemmeside er: http://www.dkuug.dk/
>
> IT-Politisk forening er et forum skabt med henblik på at skabe debat og
> opmærksomhed omkring vigtige samfundsmæssige, IT-relaterede spørgsmål.
> IT-POL's hjemmeside er:http://itpol.dk
>
> SSLUG er en Linux-brugergruppe med ca. 6.000 medlemmer.
> SSLUG's formål er at fremme brugen af det frie styresystem
> Linux. Linux er i dag er verdens hurtigst voksende
> styresystem. SSLUG's hjemmeside er: http://www.sslug.dk/

Hilsen
Keld

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2006-04-01, 02:03 CEST [an error occurred while processing this directive]