Hvilket sprog

Jeg vil godt igang med at lave små programmer, men ved ikke regtigt hvilket
sprog jeg skal kaste mig over. Jeg har det ikke så godt med andet end Dansk.

I bogreolen har jeg en 500+ siders bog om "Turbo Pascal 7.0" på dansk, vil jeg
kunne få gavn af den med en af de pascal compiler der findes til Linux? Eller
er der for mange forskælle i den version, og dem der findes til Linux idag?

Findes der nogen dansk sproget bøger (papir eller net bøger) om BASH eller PERL
eller noget?

--
Med venlig hilsen

Ivar Madsen