Hvad koster en malloc og free

Hej sslug-prog’ere.

Jeg sidder og arbejder på noget C-kode, og i den forbindelse har jeg en
funktion, hvor jeg er nødt til at oprette et midlertidigt array af
størrelsen 8-12 floats – oprettelsen (og nedlæggelsen) sker med malloc og
free.

Funktionen kaldes adskillige tusinde gange under program-eksekvering, så jeg
kom pludselig til at tænke på, om jeg kan få hukommelsesfragmentering af
dette, eller om så mange oprettelser og nedlæggelser er en flaskehals?

Er det bedre, at man giver det midlertidige array som argument til
funktionen og så kun opretter det en gang for alle i main? (jeg synes bare
det er så grim kode, når man skal sende midlertidige variable med).

Mange hilsner

Lars

Lars Riisgaard Ribe

MSc, PhD-student