Re: [PROGRAMMERING] Anvendelsen af Perl i dag

On Sat, 15 Oct 2005 17:48:37 +0200, Peter Makholm wrote:

> Skal man lave småting hvor der er meget HTML i forhold til kode kan
> jeg se at PHP har nogle fordele, men jeg har meget svært ved at se
> fordelene ved større projekter.

nu skrev jeg jo også eksplicit små eller mellemstore projekter. Om der
er meget eller lidt kode i forhold til HTML, mener jeg er fuldstændig
ligegyldigt, hvis valget står mellem Perl og PHP - heredoc findes i både
PHP og Perl

> De par gange jeg har skulle lege med Java har jeg haft en dårlig smag
> af 'There Only One Way To Do It" for nu at spille lidt på et af
> mottoerne for Perl. Der tror jeg meget mere på .net-konceptet, der
> virker meget mere åbent for at sprog har forskellige fordele.

Jeg mener, den fundamentale forskel mellem Java og C# - jeg gider ikke
bruge tid på VB - er, at Java blev konstrueret med henblik på "den
perfekte" implemementation af et OO-sprog, mens C# er konstrueret med
henblik på, at det skal være nemt for udviklerne.

> Perl 5's objektsystem er helt klart æstetisk utiltalende, men jeg ved
> nu ikke helt om den er decideret dårlig. Men der måtte nok godt lidt
> mere syntaktisk sukker hen over den for at være helt rar at arbejde
> med. Og nu tænker jeg ikke på helt trivielle ting som . vs ->

Jeg giver dig helt ret; OO i Perl5 er et stedbarn.

> Men vil du beskrive hvilke egenskaber du tænker på når du snakker om
> scriptsprog som ikke optimale i helt generelle termer?
Den umiddelbare: Scriptsprog forudsætter et runtime miljø, det gør
compileret kode ikke (Jeg ser her bort fra OS og kerne). Så længe ABI er
konsistent, kan jeg distribuere den binære kode. Er det konsistent på
API må jeg distribuere kilden. For at sikre mig mod ABI-inkompatibilitet
kan jeg vælge statisk link af biblioteker.

Scriptsprog har typisk kun installeret en fælles kodebase, hvorfor jeg
skal sikre mig, at brugerne har installeret en række udvidelser, hvis jeg
skal være sikker på, at mit program vil kunne afvikles. F.eks. er Perl's
GTK-bindinger ikke med i den fælles kodebase, hvorfor en
standardinstallation vil skulle have dette installeret.

Scriptsprog - dem jeg har kendskab til, er ikke typestærke. Dette er ikke
altid en fordel, men jeg vil ofte foretrække et typestærkt sprog til
større applikationer, da typefejl bliver afsløret på
oversættelsestidspunktet og ikke kørselstidspunktet - testen forgår
invitro og ikke exvitro.

Ovenstående er mine egne personlige holdninger, men jeg kan ikke komme
med et imperativ, da det altid må være være problemet og situationen,
der afgør valget af programmeringssprog.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen