Re: [PROGRAMMERING] Anvendelsen af Perl i dag

On Tue, 18 Oct 2005 11:33:30 +0200, Peter Makholm wrote:

> Hvis forholdet mellem HTML/kode er i en størelsesorden hvor heredoc er
> at foretrække er stillingen lige og hvis man virkelig har brug for de
> advancerede templatesystemer kan det godt være at man kan finde det
> perfekte i CPAN. Jeg har ikke set templatesystemet til PHP (jeg har
> helle rikke ledt), men har set nogle selvopfundne.

Der findes forskellige templatesystemer i PEAR -> pear.php.net. Jeg har
ikke selv anvendt dem, så jeg skal ikke kunne udtale mig om
funktionaliter etc.

> Mange programmøre har svært nok ved at magte et sprog og for dem er
> sprogneutralitetyen underordnet. Men for nogle programmøre at det rart
> at kunen vælge mellem en række af sprog og kunen vælge C# når det
> giver mening og noget Haskell-lignende når det giver mening og for folk
> som Gnome-folkene, for hvem det er vigtigt ikke at binde sig fast til
> C++, vil det være en fordel at skulle lave et sæt kanoniske bindinger
> som CIL-objekter istedet for at skulel have vedligeholdt C-bindinger og
> N forskellige sprogbindinger på et højere niveau.

Jeg ser også en mulighed for, at C#/mono vil betyde, at en række
applikationer vil kunne afvikles både under Windows og Linux. Jeg har
netop haft den positive oplevelse, at jeg i forbindelse med min
undervisning havde udviklet en lille applikation i VS.NET, der var en
winforms-applikation (traditionel windowsGUI). Jeg havde så lavet en
tilsvarende i mono/GTK. Ved en fejl fik jeg startet windows-applikationen
under linux, og til min store overraskelse startede den op med GUI og det
hele - mono konverterede automatisk GUI-kald til GTK. Det synes jeg, giver
ret så vidtrækkende muligheder.

> Hvis du har ret i din påstand om Java konstrueret som den perfekte
> implementation af OO så mener jeg at de har begået hybris på den
> dårlige måde. Jeg tror ikke på perfektion og jeg stoler ikke på folk
> der tror på perfektion.

Det var/er også Anders Hejlsbergs væsentligste argument for, at C#
skulle være et mere produktionsorienteret miljø - det teoretiske koncept
bagved OOP følges kun så længe, det ikke modvirker effektiviteten.

> Ligeledes gør Java, men det er vel ikke et scriptingsprog?

Java er både og

> Gider du lige læse http://en.wikipedia.org/wiki/Strong_typing og
> overveje hvad du præcist mener med typestærkt. Det lyder som statisk
> typning, men langt de fleste OO-sprog er ret dynamiske i deres typning.
Jeg har læst den, og er også klar over skelnen mellem statisk/dynamisk
typing og strong/weak typing. Mit resonnoment gik på statisk typing.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen