Re: [PROGRAMMERING] /dev-kodestil, gentoo, udev, raw1394

On Wed, 2005-10-26 at 07:16 +0200, Peter Makholm wrote:

> Det er i hvert fald ikke god stil ikke at skrive hvilken fil der ikke
> kan findes med mindre det er indlysende. Men så kunnne man sikkert
> diskuterer i lang tid hvad der er indlysende...

Det er dvgrab der skriver den lidt mangelfulde besked, og det er så
libraw1394 der har navnet defineret som konstant.

dvgrab kunne måske have skrevet:
File not found (i.e. /dev/raw1394)
Det ville da have hjulpet lidt.

> Nu kender jeg ikke til firewire, men kunne man ikke forstille sig to
> helt seperarte firewire-systemet i en maskine. Hvad så? De kan vel
> ikke dele raw-device?

Som jeg ser det, så burde det være muligt at koble to videokamera til en
pc samtidigt, og så vil man få en dev mere. Hvordan man så får fat i den
med dvgrab kan jeg ikke lige greje, så det er een dev ad gangen. dvgrab
bruger ikke ret meget cpu, men det tager pokkers lang tid, så man kunne
meget nemt forstille nogle der ville køre to gange dvgrab samtidigt.

> Jeg ville nok finde det noget ubehagligt at hvis jeg beder et program
> om at bruge /tmp/dev/somedevice at den så bag om ryggen på mig bruger
> /dev/somedevice fordi jeg havde stavet /tmp/dev/somedevice forkert.

right

...snip

> Jeg havde nok valgt at løse det i udev med en regl der oprettede
> /dev/raw1394 som symlink.

Jamen, så skal jeg jo oprette en symlink igen næste gang jeg laver en
installation. Det sker måske aldrig eller om 5 år, men det ændre ikke
ved at symlink er en nødløsning.

> Så kunne jeg opgraderer det aktuelle
> program/library uden at bekymre mig, hvilket jeg finder vigtigere end
> æstetikken i et udev-system.

Det gjorde jeg nu også. Spørgsmålet her på listen drejede sig om hvordan
koden burde se ud.

/hans
--
Er en nøgen væg trods alt ikke bedre for alle?
http://www.dr.dk/kultur/Bog/Tekster/Oplag0/oscarwildeselevator.asp