Re: [PROGRAMMERING] X80 assembler

I øvrigt er Z80 og 8085 kode-kompatible (hvis det er nemmere at finde en assembler til den. Det er bare andre mnemonics.....

/Søren

Henrik Pedersen wrote:

Jesper K. Pedersen wrote:

On Wed, 11 Oct 2006 21:24:12 +0200
Henrik Pedersen <sslug@sslug> wrote:

Hans Schou wrote:

On Wed, 11 Oct 2006, Henrik Pedersen wrote:

Hans din gamle strattenrøver ! Længe siden !

'rigtigmand'??

Det dur ikke rigtig med c da det er til et projekt på skolen.

Jamen, som jeg ser det følger der en assembler med. Skriv
programmet i C. Modul-opbygget og test det meste på Linux. Compile
til source. Skriv nogle kommentarer på så det ser ud som du selv
har skrevet det. Og aflevere det. (og det kommer fra mig som selv
har undervist, tsk tsk)

Hvis man kan finde på at bruge assembler, så er man lidt langt ude.
Diverse steder i Linux-kernen vil du finde noget inline. Meget lidt,
og der er altid en god grund til det.

Og efter som at jeg har lovet mig selv (og truet min lærer) med at
jeg vil gennemføre uden at røre en vindåse, kan du se at det er
lidt vigtigt for mig at få det til at virke.

Prøv lige og kig en gang på SDCC om ikke den kan assemble z80. Jeg
mener at den først compiler C til asm, for dernæst at linke det hele
sammen.

/hans

Yes sir ! Den mail er desværre død for længe siden.

Jeg bliver desværre nød til at insistere på assembler til denne her
opgave, men C skal nok følge efter.

Jeg må tilstå at det er gået hen og blevet lidt af et mantra for mig
at gennemføre uddannelsen på ingenørhøjskolen, uden at røre ved en
vindåse. Det skal nok lykkes mig selv om de er svært begejstrede for
Redmond-Virus derude.

Sammen med sdcc er der en assembler.
Du behøver ikke skrive dit program i C - du kan lave det i z80 assember
og så lade den medfølgende assembler til SDCC projektet konvertere den
til binær og lade linkeren lave et program ud af den

Assembleren til z80 i sdcc køres foresten med kommandoen "as-z80"

Prøv den før din nabo...

Det ser ud til at jeg må give sdcc et hådt forsøg. Har i øvrigt fundet ud af at det mest af alt er et sadistisk ønske fra underviserens side at holde det i assembler, C er lige så legalt at aflevere i.

Henrik