Re: [PROGRAMMERING] Neurale netværk og Ada

tor, 16 08 2007 kl. 22:05 +0200, skrev Björn Lundin:

> Ursäkta en dum fråga, men jag har aldrig sysslat med neurala nätverk.
> Vilken typ av problem jag jag lösa med den tekniken?

Du kan f.eks. lave et system til at genkende håndskrevne bogstaver/tal.
Neurale netværk bygger på samme princip som hjernen, som består af nogle
milliarder neuroner.

Hvis du f.eks. skal lave et netværk til at genkende tal, laver man en
neuron for hvert tal der skal genkendes, som sidder sammen med hver
pixel der er i billedet. Dvs. hver pixel har 10 forbindelser, som giver
informationer til neuroner. Neuronerne virker udfra ren matematik, hvor
de har nogle koefficienter som sammen med inputet giver et output på 0
eller 1. Dette styres ud fra algoritmen i neuronerne.

Ideen er så, at man laver et system der oplagrer netværket, hvilket
betyder at de rigtige koefficienter findes.

Det er meget overfladisk forklaret, men det er sådan jeg husker det
virker i store træk. Men kig f.eks. her:
http://www.virtualventures.ca/~neil/neural/neuron.html

Man kan sige at det kan bruges til mange problemer, som er svære at
"sætte i system". Det er f.eks. godt til mange ting inden for medico
branchen, hvor det vidst ikke må bruges, fordi man ikke kan bevise
teoretisk at det virker.

(Håber jeg har forstået det rigtigt, ellers må nogle lige rette mig :)

Gode hilsner
Christoffer

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2007-09-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]