Re: [PROGRAMMERING] JVM skriven i Java

Robert Larsen wrote:
Mikael O. Bonnier wrote:
Finns det en JVM som är skriven i Java? Man skulle kunna köra en sådan
JVM på en mobiltelefon för att kunna ladda klasser, ty klassladdare
finns ej av säkerhetsskäl i Java ME.

Forstår jeg dig ret, at du vil køre en JVM under Java ?
Det burde være muligt, men du er nødt til at have en JVM til at køre
denne anden JVM under, og så går idéen vist lidt tabt :-)

Men telefonen har ju redan en JVM, så den möjliga infinita regressen slutar där. Det borde inte vara omöjligt att skriva en JVM (d.v.s. en mikroprocessoremulator) i Java som kör på telefonen och som kan anropa alla metoder som redan finns i de befintliga klassbiblioteken. Vitsen med detta system är att man skriva byte-code-assembler och skicka det till andra via t.ex. blåtand. Det finns ett system som liknar detta: WidSets <http://developer.widsets.com/>, men där kan man inte utveckla programmen på telefonen (i varje fall inte ännu). Dessutom verkar WidSets orsaka en massa dyr GPRS-kommunikation.

Jag hittade en MIDlet som emulerar 6502 processorn och där man även kunde redigera programmen i mobilen <http://jbit.sourceforge.net/>.

Jag hittade ett system som heter Squawk <http://research.sun.com/projects/squawk/squawk-rjvm.html> som nästan är en JVM i Java men jag tycker projektet är onödigt ambitiöst för det jag skulle vilja ha -- möjlighet att hacka Java byte-code och utbyta dessa mellan telefoner via t.ex. blåtand.

Jag har hittat Forth och Python implementerade helt i Java så man borde kunna utveckla program för dessa språk i mobilen. Dock är min skärm liten (128x128) så det är nog lämpligare med assemberspråk.

Det skulle vara roligt om man kunde utveckla program på sin mobiltelefon som man sen kan använda i andra system. Visserligen kan man nu utveckla 6502-program men jag har ingen större nytta av sådana. Det hade varit mer användbart med Z80, 68000, PIC eller JVM. Det finns en Z80-emulator skriven helt i Java ty den används av ZX81-emulatorn på <http://www.vavasour.ca/jeff/ts1000/>.

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2008-07-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]