Hvordan finder man brugerens home directory?

Jeg er i gang med at skrive et program i C++, som jeg compilerer med gcc. Jeg
har brug for at kunne ekspandere ~ til den aktuelle brugers home directory.
Hvordan gør jeg det? Eller rettere: Hvordan finder jeg den aktuelle brugers
home directory? Resten kan jeg nok klare selv. :-)

--

        |\     _,,,---,,_       Greetings, Jens
      |,4-  ) )-,_. ,\ (  `'-'  sslug@sslug
History teaches us that men and nations behave wisely once they have exhausted
all other alternatives.
                                                           -- Abba Eban

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2008-08-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]