Re: [PROGRAMMERING] ODBC og PL/SQL?

2009/4/3 Jacob Sparre Andersen <sslug@sslug>:
> Når jeg forsøger at sende noget PL/SQL-kode til vores Oracle-server over en
> ODBC-forbindelse går det ikke så godt.

Så visa lite kod då... Hur försöker du skicka över det?

> Er det fordi ODBC ikke kan/er beregnet til at håndtere PL/SQL-kode?  Eller
> er jeg bare uheldig?

På jobbet kör vi inte ODBC utan 'Oracle dynamic sql method 4' som
Oracle fortfarade supportar.
Via det interfacet kan PL/SQL kod både skapas och anropas.
Hela proceduren läggs i en sträng, sedan körs EXECUTE . Glöm inte commit...
Detta funkar på windows och AIX. Både från C och Ada.

ODBC borde ha en Execute eller liknande. Men du måste kanske sätta på
en 'passthrough'-flagga.
När jag höll på med VB3 (90-talet) så tolkade ODBC mina SQL, och
protesterade om jag bröt mot MS sql.
dbPassThrough hälpte.

> Hvad er alternativet til ODBC, hvis man vil sende PL/SQL-kode til en
> Oracle-server?

Som andra påpekat så _är det vanligast_ att man installerar PL/SQL
procedurer direkt
på servern, med tex SQL developer/Toad/ eler sql*plus. och sedan
anropar dem med värdspråket

--
/Björn

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2009-05-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]