SV: [SIGNATUR] Korrekte navne i signaturen (æøå)

Jacob Spare skrev:
>Er det så ikke strengt taget noget brugeren kan få lov til
>selv at vælge? Jeg har svært ved at se ideen i at I, som
>certificeringsorganisation, kan være interesserede i at
>tvinge brugerne til noget bestemt. Det skal selvfølgelig
>være et oplyst valg brugerne foretager, men jeg kan ikke se
>hvorfor de ikke skal have ret til at foretage valget.

Det skyldes ikke at vi ikke synes at brugeren ikke må vælge, men at brugeren
vil klage over certifikater, som der skaber problemer, uanset at de selv har
foretaget et "oplyst" valg. Ihukom at det først var for ganske nyligt at man
begyndte at kunne registrere domænenavne med danske bogstaver.

>Når I alligevel (midlertidigt?) dropper understøttelsen af
>Netscape på Wintel er det vel en passende lejlighed til at
>give brugerne mulighed for ikke at lave et certifikat, der
>er specielt tilpasset af hensyn til fejl i Netscape.

Det er ikke rigtigt forstået at vi "droppe" Netscape. Og problemerne med
daske bogstaver var ikke isoleret til Netscape.
Et certifikat er en fil, der er lavet efter en standard X509v3 og derfor er
den ikke bundet til noget operativsystem, eller noget bestemt program.
Situationen er modsat, nemlig at programmerne skal kunne anvende
certifikater efter denne standard. Der hvor vi ikke længere er så pæne ved
Netscape brugere er kun i forbindelse med bestillingen af certifikatet.
Vi har 2 adgange til at få et certifikat. En "let" metode med en plugin til
nøglegenerering og requestupload, og en "avanceret", hvor brugere, der ikke
kan anvende denne plugin, kan upload en requestfil direkte, således at vi
ikke udelukker nogen. Vi har selv lavet et program - som man frit kan hente
- til at lave en sådan request fil med, men den virker kun under Windows.
Hvis man vil lave en fil med Linux, så mangler der et program til dette.
Det vi gør i næste version af bestillingssystemet er at den plugin, der
hidtil har været anvendt af Netscape og Microsoft brugere, vil blive
konverteret til ActiveX, og det understøtter Netscape ikke.
Grunden er at Microsoft uden varsel fjernede understøttelsen af plugins fra
IE 5.5 SP2 og det har givet hovedparten af brugerne problemer. Jfr. CW
artiklen.

Mvh Jørn