Re: [SIGNATUR] Gang i opgaven?

On Sun, 3 Mar 2002, E. Sjørlund wrote:

> Mit gæt er, at det skal bruges til at åbne det certifikat, som KMD
> returnerer.
> Man kan uden videre åbne sin req, mens man ikke kan gøre noget med sin
> nøgle. Begge er genereret af KMD's program.

Hmmm. OK. Vi bliver nok nødt til at vide hvad det er præcist. Bliver du
også spurgt om det, hvis du ikke checker "krypter egen nøgle", eller hvad
det hedder?

> Pem:
> -----BEGIN RSA PRIVATE KEY-----

Fint, den er der styr på.
> ***************************
> req er mere end rodet.
> 0,-0,-�0Ë1
> 0 UDK1)0'U

Det ligner SNA/DER format - -outform DER laver noget helt tilsvarende med
openssl.

> PEM_write_PrivateKey(fpKey, // FILE*

Det kan nemt klares med openssl kommandolinie programmet, svjkv.

> Det er ikke vilje men evner, det skorter på. Har kun brugt LibC.System kald
> indtil nu i Kylix.

Ja, men det er ikke vanskeligere at bruge LibNoget.Noget() ;-)

> Det eneste jeg mener er, at der skal laves et kommandoliniestyret program,
> hvor man ved at kalde med bestemte parametre får den fil dannet, der skal
> anvendes.

Det program er lavet, det hedder openssl. /usr/bin/openssl for at være
mere præcis.

> Hvis parametre osv. er veldokumenterede, kan enhver bagefter komme
> og skrive sit eget bud på en GUI..

Se på www.openssl.org, eller man openssl.

Jow.

> Omvejen over kommandolinien gør det så vidt jeg kan se langt mere
> fleksibelt. Har ikke fantasi til at forestille mig programmeringssprog til
> Linux, som ikke kan bruge den slags.
> Det var såmænd bare det, jeg forsøgte at formulere.

Men, vi snakker sikkerhed her. At overføre ting via kommandolinier er
typisk ikke særligt sikkert. Nevermind.

> Jeg kan ikke engang finde ud af at få lavet mig en kerne og initrd, som kan
> startes med linload, og derefter automatisk starte en rsync.

Hvis du kan starte med linload, skal du bare angive en
init=/path/til/program-eller-shell-script
som så bliver kørt.

Har KMD sagt noget om at vi kunne få lov til at teste nogen af de ting
her på en eller anden måde?

Mads

I cannot conceive of a God who rewards and punishes his creatures, or has a
will of the type of which we are conscious in ourselves. An individual who
should survive his physical death is also beyond my comprehension, nor do I
wish it otherwise; such notions are for the fears or absurd egoism of feeble
souls.
                           - Albert Einstein (The World as I See It, 1949)