Re: [SIGNATUR] Opdateringer til signatur dokumentation

"Henrik Lund Kramshøj" <sslug@sslug> wrote in message

> Keld har ret i at det ER for ringe blot at akceptere tingenes tilstand og
> lave et dårligt stykke arbejde.
>
> ÆØÅ er bogstaver i det danske alfabet og jeres underlødige program i et
> ellers fornuftigt projekt er en hån mod Keld og arbejdet med at overbevise
> folk indenfor IT (læs:amerikanere) om at verden er større end US tegnsæt!!
>
> Kunne man ikke arbejde mod at KMD opdaterede softwaren og gik med ind i
> samme århundrede som os ?
> - især da I laver deres arbejde ?
>
> Blot min mening

Lad os nu lige få tingene på plads.
Der er IKKE tale om at der laves et program med begrænsning på ÆØÅ. Det Mads
har lavet og beskrevet indtil nu har ingen sådanne begrænsninger indbygget!
Der er ikke tale om, at KMD ikke _kan_ håndtere ÆØÅ.
Der er tale om en politisk beslutning fra KMD's side om at vælge ÆØÅ fra,
fordi verden ikke rigtigt er klar til at håndtere det. Som jeg har forstået
JGU, er en del af problemet, at en række browsere (der ikke er fra MS) vil
gå i spagat over at få ÆØÅ i certifikatet! KMD har altså besluttet sig for
ikke at låse os 100% fast til MS, hvilket vi vel næppe kan tillade os at
beklage os over.
Som jeg ser det, er ÆØÅ problematikken kun et spørgsmål om at lave et
afkrydsningsfelt i bruigerskærmen, vil du have ÆØÅ eller ej, eller måske en
advarsel om, at KMD ikke endnu godtager ÆØÅ i deres certifikater.
Der findes en RFC-afløser, som tillader ÆØÅ, så det kommer nok ind. (Faktisk
må det komme snart efter min mening, da man ikke med rimelighed kan
forlange, at folk skal bruge falsk navn i deres signatur, eller endnu værre,
at medarbejdere på landets postkontorer, skal begå dokumentfalsk ved at
bekræfte at "Joergen" er "Jørgen". Det har bare intet med dette projekt at
gøre).

Kritikken ville til dels være berettiget, hvis der var tale om en tvungen
konvertering (som i KMD's program), men det er der jo slet ikke tale om.
Skal et signaturprogram begrænses til ikke eksisterende certifikatudstedere,
som understøtter ÆØÅ, eller indrettes efter de eksisterende, som ikke gør?
Eller spurgt på en anden måde: Skal vi lave et program hvor denne verdens
Jørgen og Sørener får afvist deres ansøgning om certifikat, eller et der
fortæller dem, at det vil ske (i det mindste så længe dette er tilfældet)?.

Når en projektleder i KMD ved navn Jørgen ikke kan overbevise verden om, at
det ville være helt fint med ÆØÅ, tvivler jeg en smule på, at vi andre vil
kunne, men kampen om det problem må høre hjemme på politik-listen.

For nu lige at få den sidste ender med. Hele dette projekt er startet på
opfordring af JGU fra KMD. Han bruger fritid (og sine gode forbindelser) på
dette. Formålet er, at give os andre en reel mulighed for at finde ud af at
lave et Linux-program, så danske tux'er ikke er nødt til at gå på
biblioteket for at låne en MS-adgang til KMD, når de vil have udstedt et
certifikat.
Det ligger ikke i luften, at KMD vil lægge programmet ud som noget de
tilbyder, men derimod, at de (eller i det mindste JGU) vil hjælpe med at få
aftestet hvad Mads og andre nu måtte komme med. Efter min mening falder det
fint i tråd med SSLUG's grundlag.
E. Sjørlund (som ogsaa faar problemer med loesningen)