Re: [SIGNATUR] Opdateringer til signatur dokumentation

On Thu, Apr 04, 2002 at 09:11:01AM +0200, Mads Bondo Dydensborg wrote:
> On Thu, 4 Apr 2002, Henrik Lund Kramshøj wrote:
>
> For det første har du og Keld stadig ikke bekræftet at I har læst arkivet
> igennem. Hvis I havde det, ville I bemærke at grundene er nogen lidt andre
> end dem I antager.

Jeg har sagt at jeg har læst alle beskeder her på listen.
Men jeg har nok ikke forstået dem på samme måde som dig.
Og jeg har ikke sat mig så grundigt ind i det som du har.

Men derfor har man vel lov som barnet i Kejserens nye klæder at sige:
"jammen han har ikke noget tøj på!"

Det kan godt være at det slet ikke har noget at gøre med hvad Mads
laver, men vi må altså se til at vi får lavet et anstændigt og brugeligt
system! En offentlig signatur uden æøå er en hån mod dansk kultur.

> For det andet virker det heller ikke som om I har læst det jeg har lagt på
> http://cvs.sslug.dk/signatur/ . Hvis I havde det, ville I bemærke at der i
> den software jeg har lavet overhovedet ikke bliver manipuleret med
> tegnsæt.

OK, men hvorfor ikke? Hvis løsningen skal tænkes ind i den sammenhæng
som der skiltes med, at dette bliver et af grundlagene for digital
signatur i Danmark, så er det bydende nødvendigt at æøå understøttes.

> For det tredje vil jeg simpelthen ikke finde mig i at I kalder nogen dele
> af det jeg har lavet på det her projekt indtil nu, for "underlødige"! Slet
> ikke når det er fuldkommen oplagt at I ingen ideer har om hvad der er
> projektets egentlige formål, og hvad de programmer der indgår pt.
> egentlig gør.

Nej, det ord var dumt, undskyld! Jeg havde vist en dårlig formiddag.

> [...]
> eventuelt lave nogen eksempelprogrammer på hvordan det kan fungere. Du kan
> ikke argumentere for at det er "deres" arbejde - hvorfor skulle det være
> det? At Jørn (som vist ikke engang selv bruger Linux) f.eks.  vil bruge af
> sin fritid til at hjælpe os er jeg taknemmelig for, istedet for at bavle
> op om at KMD burde lave det her.
>
> Du skulle sætte dig lidt ind i hvad det kræver, f.eks. dokumentere hvordan
> man bruger et certifikat i dit favorit mail program - så kan det være at
> du ville få en større forståelse for hvorfor firmaer synes Windows er

Du har nok ret i at den specifikke opgave du laver, er ortogonal til
en æøå-problematik. Og vi derfor ikke skal skyde på pianisten.

Jeg har da lyst til at lave et CA-projekt om dette, og har faktisk
forsøgt at være med i CA-projekter før, med KMD. Men det knywer med
kræfterne. Jeg er ved at engagere mig i et slagsmål om domæner med
æøå, og har andre større ting der skal bæres igennem....
Jeg har nogen idéer, men se om de bliver til noget...
Og jeg har faktisk lavet et certifikat der kan læses af Netscape 4 og
Mozilla og der indeholder et æ og et ø. Men jeg véd ikke om det er relateret
til dette KMD-projekt.

Kunne vi ikke lave en konstruktiv plan med hvordan vi kan få indført æøå
i KMDs CA?

Keld