Lidt mere status

Hejsa Alle

Jeg har været lidt fraværende de sidste 3 uger - hvilket skyldes travlhed.

Jeg kan ikke love at jeg får mere tid de næste par uger, men her er en
oversigt over de udestående opgaver jeg kan identificere.

Først noget godt: Det ser ud til at den procedure jeg har beskrevet på
http://cvs.sslug.dk/signatur/ rent faktisk virker. Jeg har modtaget et
certifikat fra Jørn, som jeg har kunnet installere mv. Så det er jo
herligt. Mere bonus: KDE 3 har forbedret support for certifikat management
- installation af rod certifikat mm er nu et stykke kage. Jeg har stadig
ikke så meget check på hvordan man rent faktisk bruger det, men det må
komme senere.

Udestående konkrete opgaver (subset, personer i () er folk jeg håber vil
påtage sig opgaven) ville det være lækkert at få på plads:

- Hans Schou har været så venlig at sende mig nogen billeder der
  dokumenterer installation af KMD's rodcertifikat under Mozilla og
  netscape. De skal i CVS. (Hans <--- fedte, fedte).

- CVS koden må gerne rettes til, så det virker som de andre sslug bøger,
  med bygning om natten, og alt det der. Erling vil gerne have en komplet
  SGML sovs han kan hive ned, osv. (Hans <--- Ultra fedte, smøre, mv).

- For KMD-CA accepteres ikke danske tegn. Windows programmet fra KMD,
  konverterer danske bogstaver efter de "klassiske" regler. Dette skal
  dokumenteres i CVS - eventuelt være en option i perlscriptet (Mads).

- CVS skal opdateres med info om KDE3 (Mads).

- På http://www.si.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024072 har IT og
  Telestyrelsen nogen dokumenter om digitale signaturer. Det må være
  oplagt at integrere noget af denne information i det der ligger på CVS.
  Eventuelt kan man begynde at undersøge lidt hvordan de andre nøglecentre
  (http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024537) virker. (Mads)

- Arne Jørgesen har "lovet" en beskrivelse af hvordan certifikater
  installeres og bruges i GNUS. Den ser jeg meget frem til, idet jeg håber
  at jeg vil kunne finde ud af hvordan det f.eks. virker i kmail efter at
  have læst hans beskrivelse. (Arne).

- Der kunne skrives nogen lidt "lækrere" klienter til at generere
  certifikat forespørgsler, end mit fantastiske perl script (TM):

  - Jeg havde lidt forstået på Erling at han måske ville skrive en Kylix
    ting?

  - Klavs Klavsen mumlede noget om en QT ting?

  - Jeg kunne godt tænke mig en relativt platform uafhængig dingenot,
    f.eks. et java program.

  - En KDE ting mener jeg burde være på sin plads!

- Mere vigtigt: Der mangler stadig (og, det er egentlig det vigtigeste)
  beskrivelser af hvordan man bruger det certifikat man får med de
  forskellige Linux programmer. (Alle!)

- På et eller andet tidspunkt skal selve proceduren for at oploade sit
  certifikat på KMD's sider dokumenteres. Sidst jeg prøvede knækkede
  javascriptet på siderne under konqueror, hvilket var ret nedslående
  (Mads)

NB: Det er klart at forfatterfelter opdateres når nogen bidrager - jeg
regner med at nogen der har mere forstand på det end mig, kan stille nogen
guidelines op for hvordan man skriver forfattere på - grundlæggende vil
jeg blive glad hvis nogen (Hans?) kunne styre den slags - jeg er sådan
lidt "Hvis bare vi gør som SSLUG plejer" glad. (Men, ved ikke hvordan det
er).

Hvis du svarer på den her mail, så ændre lige subject hvis du f.eks.
diskuterer en specifik delopgave.

Mads

  7)  Sacrifice a small animal for Good Luck

 (step 7 of 8 in configuring the Open Source Global File System for Linux)