Re: [SIGNATUR] Det offentliges signaturarbejde

"Mads Bondo Dydensborg" <sslug@sslug> wrote in message
> Der er kommet en hjemmeside på
> https://www.signatursekretariatet.dk/frontpage.html
>
> Det ser ud til at der allerede til januar vil komme egentlige
> signaturleverandører.
>
> Er der nogen der har tid til at sætte sig ind i det, eventuelt poste
et
> kort indlæg om hvad det handler om?
>
> Mads

Der er en udemærket beskrivelse af begreberne digital signatur og
kryptering.
Ellers henvender materialet sig primært til de, der skal indføre brugen
i den offentlige forvaltning, i modsætning til sslugs projekt, der
primært omhandler hvordan man som privatperson kan anskaffe og anvende
et certifikat.

Et af de områder der behandles er, hvordan man kan forholde sig til
kryptering. Det kunne jeg fint se et forårsprojekt i.
Hvis man vælger en firmabaseret kryptering, kan firmaet som sådan
kryptere al udgående post med deres private nøgle 1, og signere den med
den private nøgle 2. Modtageren må så først validere afsenderen vha
offentlig nøgle 2, for derefter at dekryptere med offentlig nøgle 1.
Denne krypteringsopgave kan serveren vel egentlig løse, eller hvad?
Digital signering af al firmamail er vel også en opgave, der lettest kan
udføres centralt på serveren.

I et andet eksempel beskrives, hvordan A krypterer med B's offentlige
nøgle og signerer med sin egen private. B kan så verificere afsenderen
vha. A's offentlige nøgle, og dekryptere vha sin egen private. Den
løsning var jeg ikke klar over, at man kunne bruge. Problemet med, at
det kun er den bestemte medarbejder hos det offentlige, der kan læse
meddelelsen er jo ret åbenlyst, men sikkerheden for fortrolighed er
klart bedre, end den ville være med en firmaløsning.