Re: [ITPOLITIK] Open Source og digital signatur

On Fri, Feb 07, 2003 at 05:13:15PM +0100, Peter Lind Damkjær wrote:
> Hej alle,
>
> Jeg er ansat i TDC og har fulgt debatten om digital signatur, der primært er
> drevet af artiklen på ComON.
>
> Derfor kan det måske have interesse at vi netop har lagt flg. information på
> TDC's hjemmeside:

dejligt, men jeg synes der er nogle spørgsmål der ikke har svar.

> ---
> TDC's digitale signatur og open source
>
> TDC ønsker at sikre så stor en udbredelse af den digitale signatur som
> muligt. Derfor støtter TDC op om såvel nationale som internationale
> standarder på området.  I kontrakten med Videnskabsministeriet har TDC
> forpligtet sig til at understøtte open source.

Kan vi få den forpligtigelse nærmere specificeret ?

> I første omgang vil der findes standardinterface til udstedelse på udvalgte
> browsere (Microsoft Internet Explorer ver. 5.0 eller nyere og Netscape ver.
> 4.x), men det er tanken at stille et åbent interface til rådighed hurtigst
> muligt, således at alle principielt kan udvikle en applikation til at
> modtage et certifikat.
>
> Til dem, der ikke anvender Internet Explorer eller Netscape i den angivne
> version, vil der findes et Java-program til udstedelse af certifikat fra
> TDC.

Hvorfor ikke kun lave java versionen ? java kan jo også køre på windows.

> Omkring 1. maj vil TDC sikre, at kildekoden til java-programmet er
> tilgængelig i et åbent miljø. Koden vil blive helt fri. Således kan såvel
> open source communities som kommercielle parter bruge koden og integrere,
> videreudvikle og/eller migrere den til egne applikationer.

Hvorfor først til maj ? hvad er der galt med nu ?

> TDC ønsker i den sammenhæng at komme i dialog med open source folk i Danmark
> for at finde en model, hvor parterne kan støtte hinanden til den bedste
> løsning. TDC ønsker at give den nødvendige know-how og stille et evt. miljø
> til rådighed.
>
> TDC kan naturligvis vælge at videreudvikle løsningen selv, men open source
> løsninger drives bedst netop i open source miljøer, evt. med støtte fra
> leverandører med knowhow. Mozilla-browseren, der danner grundlag for
> Netscape, er her et godt eksempel.

Nej, det synes jeg faktisk ikke. Mozilla er i høj grad udviklet af
folk der er ansat af netscape til at gøre det.

JonB