Re: [SIGNATUR] Keysigning, troværdig signatur

Hej,

On Wed, 12 Feb 2003 21:04:44 +0100, Hans Schou <sslug@sslug> wrote:
Sidst jeg fik Dankort ringede postbudet på døren og spurgte "er du
Hans Schou". Dernæst åbnede han en kuvert, tog Dankortet ud og kiggede
på det og mig. Efter at have sammenlignet mig med billedet fik jeg
kortet udleveret. Det forekom mig at være ret sikkert.

Waruw - det har ændret sig!

Jeg har ikke fulgt med i den lange debat op til den egentlige tildeling af "opgaven" til TeleDK, men jeg undre mig en del over diskussionerne hos diverse bagblade. Er der nogen der har nogle rigtige oplysninger? For mig at se er der et par "ubekendte" i denne diskussion som jeg enten kan gætte (med ringe nøjagtighed da jeg ikke har baggrunden) eller undre mig over - indtil nu har jeg valgt det sidste.

For det første er den eneste "anklage" jeg har hørt/læst af løsningen at der ikke er direkte fremmøde for at få udstedt certifikatet. Mange sikkerhedaspekter omkring et certifikat er den måde som de bliver behandlet på (f.eks. kodeord skal indeholde både store og små bogstaver samt tal, men der er ingen virkelig måde at sikre sig at dette er tilfældet), så det skal da nok være det egentlige problem.

Hvis fremmøde er et problem, undre jeg mig over udtalelser som f.eks. 'en tilfældig medarbejder hos xxx'. Vi snakker om en offentlig løsning som f.eks. skal bruges til digital adgang til offentlige funktioner samt eventuel private opgaver - ikke? Jeg undre mig over at det ikke er skrevet ind i et tilbud at det offentlige, og kun det offentlige, kan fysisk overdrage signature til brugere under opmøde hos det lokale folkeregister. Der er alligevel ikke andre som virkelig ved hvem du er (hvis de altså overhovedet gør det).

Er der virkeligt ikke andre anklager?

Da der er tale om en offentlig løsninge ville jeg gerne vide hvorfor "vinderen" skal tjæne penge på certifikaterne. Det offentlige betaler 40 mio for en løsning; det burde kunne dække udgifterne. En hvilken som helst virksomhed (f.eks. PBS) kan sætte sig ned og uddele certifikater, men kun i det omfang man kan stole på virksomheden, inden for de områder som certifikatet kan bruges og i det omfang udbyderne kan enes om at modtage disse certifikater, er den noget værd (40 mio kr?). Derfor undre jeg mig over at man i det offentlige ikke har holdt mere inden for egne døre. Klart de har brug for teknisk opbakning, og jeg finder det helt i orden at TeleDK (eller en anden) levere dette, men jeg kan ikke forstå hvordan man kan sige til en virksomhed "her har i retten til at tjæne penge på hele danmarks underskrifter, og vi forventer at alle andre virksomheder vil være med".

Nå men som sagt er disse ubekendte nogle af de ting jeg undre mig over. Er der nogen der har fakta der kan forklare nogle af disse?

Hilsen,
 Martin