Re: [SIGNATUR] Screen-dumps af certifikat-installering i Mozilla ogKonqueror

On Fri, 14 Feb 2003, Peter Lind Damkjær wrote:

> Godt gået.

"gået" hvad? Som tidligere nævnt, har jeg ikke helt fod på hvad jeg
har gjort, og slet ikke hvorfor jeg har gjort det.

Som jeg umiddelbart opfatter det, så er der tre væsentlige ting der
skal til før jeg kan gå til pressen og sige: Vi kører med Linux nu
  1. Generering af private key
  2. Installation af private key
  3. Brug af private key

Som jeg ser det, kan vi nu for Mozillas vedkomne hakke nummer 2 af.

Når Mads har fikset sit omtalte Perl-script, kan vi hakke nummer 1 af.

Når TDC har et SSL test-site oppe og køre, og Mozilla virker, så er
den hjemme.

Hvis SSLUG når at gennemføre ovennævnte før der kommer en
Windows-løsning til download, så har jeg en journalist klar der gerne
vil skrive om det - og jeg kan godkende min selvangivelse hos T&S.

Kenneth Bucio skrev at han havde gennemført en installation på OS/2,
og så tænkte jeg at jeg hellere lige måtte prøve. Det gik fint, og så
prøvede jeg med Konqueror. Da Lynx og Links ikke rigtigt har noget med
certifikater, prøvede jeg ikke med dem.

> Jeg kan se at Konqueror vist ikke opdager, at der er et
> rodcertifikat med i P12-filen.

Jeg ved ikke hvad begrebet rodcertifikat dækker.

> Er der nogle af jer gutter (m/k), der ved hvilke procedurer der skal
> til for at få OCES produktions-rodcertifikatet med i Konqueror, så
> man slipper for fejlmeddelelsen og slipper for selv at skulle
> installere rodcert?

Jeg ved noget om hvordan man får rettet en fejl i fri software. Enten
laver man en patch og sender den, eller man beskriver udførligt hvad
problemet er og hvordan det løses og sender det til maintainer.
Hvis sidstnævnte, så håber man på at der kommer en rettelse i næste
version. "Nogen" er velkommen til at downloade kildeteksten til
Konqueror og finde ud af hvor fejlen opstår.

Den jeg kender der er tættest på KDE-projektet er Kalle Dalheimer:
http://linuxforum.dk/2003/program/abstracts/kalle_dalheimer/
Han er godt nok ikke medudvikler på Konqueror, men han har leveret en
løsning til Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik der
såvidt jeg ved bruger X509v3, se Kroupware
http://kroupware.kde.org/
Kalle (hans juridiske navn er "Mathias Dalheimer") kommer til Danmark
d. 1/3 2003 ved Linuxforum. Hvis der skal slibes nogle kanter af der,
er det en passende lejlighed.

> Masterpassword er beskyttelsen af den private nøgle i Mozilla's
> keystore.

Mener du at det er et "over-password" for alle de signatures brugeren
har? Husk at en Linux-maskine til tider har mere end een bruger.

> Det er det der skal anvendes under den efterfølgende brug af
> certifikatet og ja man kan vælge det samme som for p12-filen, hvis
> blot ens password er sikkert.

"man kan" betyder i min begrebsverden at det bør man ikke.

> En lille bemærkning baseret på erfaring i branchen: Skriv i
> vejledningerne at "Test1234" KUN er et eksempel og at man skal vælge
> et andet SIKKERT password i "reallife" (8 tegn, store+små bogstaver
> og tal - og håbløst at gætte for andre)

Hvis Videnskabsministeriet _kræver_ at der bruges "cracklib" til
verifikation af password, så gør vi det. Dog vil SSLUG kræve at den
regel skal gælde for alle implementeringer, ikke kun fri software.
"Lighed for loven" og SSLUG er ret nem at danse med :-)

> Der kommer en SSL-server der kræver et klient-certifikat, så man kan
> prøve det af.

Jvf. det antal hits http://www.sslug.dk/signatur/ har fået de sidste
par dage, så tror jeg den SSL-server bliver prøvet af. Der er ikke så
mange der skriver på denne liste, men der er mange der lytter med.
(Hej Helge Sander, jeg ved godt at du er med på en kigger ;-)

http://www.sslug.dk/signatur/ har fået 230 hits siden den blev
oprettet forleden dag. Ret pænt i betragtning af hvor lille en
målgruppe den henvender sig til.

mvh/hans
Jeg betaler primært skat til hr. Berlusconi
				-- Jacob Sparre Andersen