Re: [SIGNATUR] licens (was: ufri software

On Tue, 18 Feb 2003, Mads Toftum wrote:

> Okay, er det så ikke lidt forkert at vi her bruger kræfter på det før
> Bo selv kommer med en udmelding?

Det kan man sige. Jeg må indrømme at jeg ikke var helt klar over hvad
der var gang i, og ser det hele som en mulighed for at få testet noget
af. TDC er kontraktligt forpligtet til at komme med et eller andet der
kan bruges med Linux, så jeg ser lyst på det hele.

> Jeg ser andetsteds at Bo siger at hans kode bruger
> http://www.bouncycastle.org/ - i forhold til det er der i hvert fald
> ingen problemer, eller ligger der andre ting bag?

Hvis Bo har krænket nogle licenser, så har han så også det at rode
med.

> Iøvrigt så kan bouncycastles JCE implementation ganske meget af det
> man kunne ønske sig at gøre i forbindelse med digitale signaturer og
> der er fine kode eksempler med der viser brugen.

Det kunne være man så skulle kigge lidt på det.

> Hov, hvor kom gpl pludselig ind i det - eller er fokus nu her på at
> køre et gpl trip for at undgå at nogen kan få "kommerciel glæde" af
> hvad der evt. måtte blive udviklet af folk her på listen?

Det kommer sig egentlig af en diskution jeg engang havde med Werner
Koch (GnuPG). Han forestillede sig at han kunne rende ind i nogle
sager hvor han ville stå svagt. Derfor valgte han at "tegne kontrakt"
med FSF. Jeg forestillede mig noget af det samme her.

> Hvis jeg husker fortolkningerne rigtigt, så er en licens som
> http://www.bouncycastle.org/license.html ikke GPL kompatibel på
> trods af at den giver ret til at bruge koden til alt så længe man
> distribuerer den oprindelige copuright notice med

Uden at have forstået licensen fuldt ud, så undre det mig at der står
"merge" - men lad det nu ligge. Denne liste har ikke sit primære mål
at diskutere licenser.

Lad os se hvad TDC kommer med. De har fået opgaven.

mvh/hans
Københavns Universitet - et Microsoft Universitet
http://www.sslug.dk/~chlor/kot/