Re: [SIGNATUR] mon der findes en ... (was: licens)

Hans Schou wrote:
On Tue, 18 Feb 2003, Mads Toftum wrote:

On Tue, Feb 18, 2003 at 05:21:41PM +0100, Hans Schou wrote:

Jeg ser andetsteds at Bo siger at hans kode bruger
http://www.bouncycastle.org/ - i forhold til det er der i hvert fald
ingen problemer, eller ligger der andre ting bag?

Hvis Bo har krænket nogle licenser, så har han så også det at rode med.

jeg har inkluderet bouncycastlse copyright og licens meddelelse i min applet, så jeg skulle ikke mene at jeg krænker noget som helst.

Og jeg bruger KUN bouncycastle's kryptobibliotek - udover java selvfølgelig. Måske skulle jeg også få valideret om jeg må inkludere java2's security klasser i min java1/2 applet? Eller må jeg omskrive min PKCS12 handler.

Lige er alt dette skrevet for at bevise at folk tager fejl når de påstår at Linux/MAC (læs non-microsoft IE) er bagud. Jeg ville bevise at det kan lade sig gøre at lave sikkerhed og digital signatur med OCES certifikaterne og at det også kan bruges til homebankingsystemer - der hvor MAC og Linux altid bliver nedprioriteret.

Danmark og digital signatur kan virke fra dag eet, hvis det politisk ønskes. Det er nu hermed ren politik og ikke teknik som bestemmer om Linux/MAC community skal være med fra starten. Så hvis alt dette ignoreres, så ved vi at det er politikere/managers som har besluttet dette.

Lad os nu se hvad der sker. Jeg er fuld af forventninger til at "nogen" ser lyset og lader Danmark komme i mål.

Iøvrigt så kan bouncycastles JCE implementation ganske meget af det
man kunne ønske sig at gøre i forbindelse med digitale signaturer og
der er fine kode eksempler med der viser brugen.

Det kunne være man så skulle kigge lidt på det.

Det næste trin er også hvor godt man kan beskytte koden. GPL giver nogle muligheder, men skal der til at føres sager, kan det blive kostbart og det vil være en fordel at komme ind under FSF - altså som Gnu-software. Der er så flere ting der skal overvejes.

Hov, hvor kom gpl pludselig ind i det - eller er fokus nu her på at køre et gpl trip for at undgå at nogen kan få "kommerciel glæde" af hvad der evt. måtte blive udviklet af folk her på listen?

Det kommer sig egentlig af en diskution jeg engang havde med Werner Koch (GnuPG). Han forestillede sig at han kunne rende ind i nogle sager hvor han ville stå svagt. Derfor valgte han at "tegne kontrakt"
med FSF. Jeg forestillede mig noget af det samme her.

Hvis jeg husker fortolkningerne rigtigt, så er en licens som
http://www.bouncycastle.org/license.html ikke GPL kompatibel på
trods af at den giver ret til at bruge koden til alt så længe man
distribuerer den oprindelige copuright notice med

Uden at have forstået licensen fuldt ud, så undre det mig at der står "merge" - men lad det nu ligge. Denne liste har ikke sit primære mål at diskutere licenser.

Lad os se hvad TDC kommer med. De har fået opgaven.

mvh/hans