Re: [SIGNATUR] sigguide-0.1 og OpenSSL

On Wed, 19 Feb 2003, Anders Feder wrote:

> Jeg er i Kylix ved at skrive en lille "guide" (wizard) der hjælper
> brugeren med at anskaffe en digital signatur på Linux. Der er et
> par screenshots og kildekode på http://anders.feder.dk/sigguide/

Det ser jo godt ud! Jeg vil teste den på fruen senere.
(selv tror jeg at jeg holder mig til tekst-mode ;-)

Sig til hvis du gerne vil have at jeg laver et mirror.
Foreløbigt har jeg lavet et et link fra:
http://www.sslug.dk/signatur/

En par ting jeg kunne finde på at tilføje:
  "Du har ingen digital signatur (pem-fil) liggende i
   /home/feder . Gå til punkt 1 hvis du oprette en
   digital signatur (pem-fil)"

Hvis der ligger en pem-fil i $HOME:
  "Du har allerede en digital signatur (pem-fil) liggende
   i /home/feder . Gå til punkt 2 hvis du vil anmode
   om certifikat til denne pem-fil"

Hvis du kan finde ud af om brugeren har "anmodet", så teksten:
  "Du har allerede anmodet om et certifikat og dette er blevet
   godkendt. Gå til punkt 3 hvis du vil installere dette"

> Planen er at det skal dække hele processen fra generering af privat
> nøgle til anskaffelse og installation af certifikat. Indtil videre
> er det dog kun nøglegenereringen der fungerer. Kommentarer og
> forslag modtages gerne.

Punkt 4. Spawn en browser og test den digitale signatur

> I øjeblikket kalder programmet OpenSSL gennem en shell. Det er
> noget rod fordi det gør at ordentlig fejlrapportering reelt er
> umuligt og usikkert fordi det indtastede password kan ses i
> programmer som 'ps'.

hmm, nu har jeg ikke lige set efter selv, men har du kigget på
http://www.sslug.dk/linuxbog/signatur/bog/sslugsig-dload.html
Det ser dog ud til at han kalder openssl.

Tag også et kig på Sjørlunds måde at skrive til brugerne. Han har en
del års erfaring med at de ikke forstår en skid :-)

> Derfor kunne jeg godt tænke mig at det kaldte den relevante .so i
> stedet for. Men det er mit første program i Delphi og jeg har ingen
> erfaring med OpenSSL-bibliotekerne så jeg ved ikke rigtig hvordan
> det skal gøres. Måske er der nogen her på listen der kan hjælpe?

Nu er det nogle år siden jeg har kigget på Kylix, men jeg synes at
huske at der var nogle eksempler på hvordan man bruger eksisterende
libs. Det er vel noget at få lavet et Kylix-interface til fx
/usr/include/openssl/x509.h

mvh/hans