Re: SV: [SIGNATUR] Liberalisering af nøglecentre... et "statsautoriseret" nøglecenter.

Hejsa

Her bliver jeg nødt til at blande mig i den spændende diskussion. Jeg
arbejder i det flere gange nævnte signatursekretariat i IT- og
Telestyrelsen, og har i den forbindelse været inde i arbejdet med udbuddet
og med hele tilrettelæggelsen af OCES-certifikatet. Jarl Friis har stillet
et par spørgsmål, som jeg tænkte at jeg lige ville bringe et par bud på.

"Jarl Friis" <sslug@sslug> wrote in message

> Hvis nogen kunne give svar på disse to spørgsmål ville det give meget
> lys over sagen. Indtil da vil jeg stille nogle ledende spørgsmål.
>
> Spg. 1) At TDC er blevet den eneste leverandør til udstedelse af OCES
> certifikater. Skyldes det
> a) At Staten har politiske besluttet at der kun skulle findes een
> "vinder", dvs, søgt monopol-tilstand.? ELLER
> b) At TDC var den eneste af de 5 parter der var i stand til at opfylde
> de krav der var stillet af ITST?

Videnskabministeriet støtter som udgangspunkt fuld konkurrence og valget af
TDC som leverendører af OCES-certifikatet, blev taget på baggrund af
løsningsmodellen. Jeg kan lige her tilføje, at der kun var 2 parter
(bestående af TDC samt et konsortie bestående af KMD, PBS og DM-data), der
var med i den endelige tilbudsgivning.

> Spg 2.  At andre nøglecentre (certifikat-udstedere) (lad os sige KMD)
> kan blive autoriserede OCES-certifikat udstedere, betyder det
> a) At borgere som har fået udstedt certifikater af (lad os sige) KMD
> direkte kan bruge deres OCES certifikat til Told&Skat
> selvangivelse-service? ELLER
> b) At der er taget en politisk beslutning i det konkrete tilfælde
> Told&Skat, om at de kun vil tillade een certifikatudsteder (og denne
> skal være OCES-godkendt), og at det netop var dette udbud som TDC
> "vandt".

OCES-certifikatstrukturen er baseret på, at et OCES-certifikat uanset
levenrendør, skal kunne benyttes hos enhver serviceudbyder, der benytter og
accepterer OCES-certifikater. Dette betyder at et certifikat udstedt af
f.eks. KMD, vil kunne benyttes hos Told og Skat.

På signatursekretariatets hjemmeside (www.signatursekretariatet.dk) vil man
kunne læse de certifikatpolitikker, der danner grundlaget for
sikkerhedsniveau samt anvendelsesmuligheder for OCES-certifikatet. Enhver
der ønsker at udbyde OCES-certifikater skal godkendes af IT- og
Telestyrelsen, der dermed danner grundlag for at et OCES-certifikat uanset
udbyder, kan benyttes hos alle og af alle der godkender og accepterer
sikkerhedsniveauet for OCES-certifikatet.

Jeg håber at dette braget lidt lys over diskussionen.

Mvh.
Ronnie Lykke Madsen
IT- og Telestyrelsen